søndag 10. november 2013

Mitt vanlige søndagsprat

Alle vet at jeg liker søndager. Det er gjerne en dag jeg blogger, og hvis du har vært innom bloggen min noen ganger vet du at "søndagsfølelsen" er et ord jeg har brukt mye.

Forrige søndag hadde jeg ikke denne gode søndagsfølelsen. Da var jeg dum nok til å dra til Nordby og handle. Måtte nemlig ha nye sko til vinteren og der borte har de en butikk der du får tre for to (par altså), og det kan man jo ikke motstå.....
Nei, det ble bare stress. Og så lang tid som det tok, og så masse folk det var der. Aldri mer, sier jeg.

I dag, derimot, er søndagsfølelsen på plass. Først på gudstjeneste i Greåker Frikirke med kirkekaffe og hyggelig prat, så hjem til kjøttkaker i brun saus, og så slækkings på sofaen.
Sånne dager er så viktige. Da man ikke MÅ alt mulig. En hviledag, rett og slett. Kjenner jeg får litt vondt i magen bare ved tanken på søndagsåpne butikker i Norge. Hvis det skjer tror jeg vi mister noe vesentlig. Gud har gitt oss en dag i uka å hvile på, og selv om det er mange som ikke har noe forhold til at det er Gud som har gitt denne dagen, trenger de den like mye uansett.

Da jeg var lita hadde vi noe vi kalte søndagsklær. Vi pyntet oss rett og slett litt på søndagene. Dagen var annerledes enn de andre dagene. Jeg smilte litt for meg selv da pappa kom til å nevne ordet "søndagsklær" på telefonen for litt siden. Han holder fast ved det enda. Bruker søndagsklær. Mine søndagsklær er gjerne en fleecedress eller noe i den stilen, - i alle fall så lenge jeg kun skal være innenfor dørene hjemme og jeg ikke mistenker at noen kommer på besøk..... :) Det er klær som betyr avslapping for meg.

Nå skal jeg kose meg og slappe av resten av dagen, og så gleder jeg meg ellevillt til å hente barnebarna i morra tidlig og ha en dag sammen med dem. Fint at det er noen planleggingsdager i skoler og barnehager innimellom :)

Ha en strålende søndagskveld hvor enn i verden du er. Husk at du er dyrebar og høyt elsket, og at nettopp du er en viktig brikke i noen andres liv.

1 kommentar:

  1. Herlige med slike avslappende dager.
    ja vi trenger en hviledag.
    Jeg unngår søndagsåpne butikker.
    Syns det er en uting.
    Ønsker deg en herlig dag sammen med barnebarn :)

    SvarSlett