fredag 12. april 2013

På avvenning

Det går mye kaffe om dagen. Veldig mye kaffe, faktisk. Det er den erstatningen jeg bruker når jeg er på sukkeravvenning. Ja, bare le, du, men jeg tuller egentlig ikke.

Jeg er fullstendig gal etter sjokolade. I alle former og varianter. Til og med mørk bitter sjokolade kan gå ned, hvis jeg ikke har noe annet.



 
Før kunne jeg spise uante mengder uten at det virket inn verken på helsa eller på vekta. Men det var før. De senere årene har jeg vært nødt til å beherske meg litt. Ikke bare går vekta opp med mye sukkerinntak, men jeg får også en litt ekkel hjertebank.

Den mest kritiske perioden i året er juletia. Da "må jeg jo ha lov til å kose meg litt", og den koseperioden ender gjerne opp med å vare til godt over påske..., som den har gjort i år.

Men nå er det slutt! Og derfor blir det mye kaffe. Det er nemlig sånn at kaffe smaker best med sjokolade, og sjokolade smaker best med kaffe. Derfor tvinger jeg meg selv til å drikke kaffe uten sjokolade ved siden av, -for å skille de to tingene fra hverandre. Og det pleier å funke. Etter tre dager kan jeg nå faktisk ta en kopp kaffe uten å tenke at jeg "må" ha sjokolade.

Jeg har all verdens sympati med de som klarer å slutte med røyk eller alkohol, eller narkotika, for den saks skyld. Når en så uskyldig ting som sjokolade kan ha sånn "makt" over meg, skjønner jeg at det må enorm viljestyrke til for å slutte med virkelig avhengighetsdannende stoffer. Og det verste er at min "avhengighet" er et skikkelig luksusproblem. Det er ikke for å døyve indre smerte eller en måte å flykte fra virkeligheten på, men rett og slett en blanding av behov for nytelse og dårlig selvbeherskelse. Og det irriterer meg!!!

Men nuh går alt så meget bedre.

Ha en riktig fin fredag, med eller uten sjokolade!

Bibbiklem

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar