lørdag 3. mars 2012

Christer Falck, alkohol og litt til

Christer Falck hadde en uttalelse i media for en tid tilbake der han sa at han mente alkohol burde forbys i Norge.

Jeg synes fyren er litt rå. Er ikke mange som tør å komme med slike utsagn. Med tanke på alle skadevirkninger vi har her i landet som følge av alkoholmisbruk, burde det egentlig ikke være en helt utelukket tanke. Jeg er slett ikke uenig med fyren.

Bildet er lånt hos Forbundet mot Rusgift

Det som irriterer meg litt er at en person som han kan gå ut og si sånne ting, og folk synes forsåvidt at det er greit at han mener det. Hvis jeg, derimot, hadde stått fram og sagt det samme, ville reaksjonene blitt at "nå er de kristne ute med pekefingeren igjen".

Som 13-åring tok jeg et bevisst standpunkt til abort. Jeg mente dengang at fri abort ikke er bra. Jeg mente at både kvinnen og mannen må ta ansvar for sine handlinger. Er de ikke voksne nok til å ta ansvar for et barn, er de heller ikke voksne nok til å ha sex. Jeg mener det samme i dag. Men hvis jeg sier noe sånt i media blir reaksjonen: "nå er de kristne ute med pekefingeren igjen".

Hvorfor kan ikke jeg også få lov til å mene noe bare fordi jeg mener det? Er jeg skeptisk til alkohol bare fordi jeg er en kristen? NEI, selvfølgelig ikke! Jeg har da sett mer enn nok av hva alkoholen gjør med mennesker til å kunne mene det uten å koble min kristne tro inn i det!

Er jeg mot fri abort bare fordi jeg er en kristen? NEI, selvfølgelig ikke. Livet var for meg ukrenkelig selv da jeg var ei ung tenåringsjente som overhodet ikke trakk slutninger ut fra et kristent synspunkt.

Jeg har ikke lyst å finne meg i at mine meninger bare skal feies vekk med et ..."nå er de kristne igang igjen" Jeg er ikke "de kristne".  Jeg er meg. Jeg har meninger som bygger på sunne og fornuftige vurderinger, ikke bare "blind" tro.

HALLO, hører dere meg?

2 kommentarer:

  1. Hører deg klart og tydelig :-)

    SvarSlett
  2. He he, godt at DU hører meg da, Silje. Du har jo hørt alt dete før..;)

    SvarSlett