søndag 19. juni 2022

Før dagen starter


De første tidlige timene på dagen, de stille morgentimene før dagen våkner til liv, - de er Guds gave til meg. Særlig på sommeren. Stå opp, åpne verandadøra, kjenne den friske morgenduften, sette på kaffen, ta på seg noen lette klær og koste på seg en tannpuss. Så er det å finne fram bibelen, skjenke seg en kopp rykende varm kaffe og sette seg i solveggen og starte dagen med både åndelig og sjelelig påfyll. Den åndelige biten kommer fra bibelen og min daglige morraprat med Gud. Påfyll til sjelen kommer når jeg lukker øynene og lytter til fuglenes fantastiske morgenkor, hører løvet som rasler i vinden eller ser en rådyrmamma på tur med ungen sin. Begge deler er for meg som å sette seg ved en frisk kilde og drikke til jeg er i balanse.

Det var en som sa til meg i går at han ut fra det jeg deler på Facebook skjønner at jeg er flink til å kose meg. Ja, jeg er det, og livet har lært meg at det er helt nødvendig. Jeg har en hektisk hverdag og i jobben min møter jeg hele tiden mennesker som er i dyp sorg. Uten balanse i eget liv ville det vært vanskelig.

Jeg er veldig opptatt av å feire livet og markere det som er positivt, og jeg er flink til å stoppe opp. Det handler om de små øyeblikkene. Ta kaffepausen ute på kjellerlemmen i stedet for foran pc´en, stoppe 2-3 minutter i veikanten når jeg ser et vakkert landskap, ta inn over meg roen som er i en kirke når jeg kommer dit for å ha en begravelse osv osv. Livet er så mye mer enn å stresse fra den ene oppgaven til den andre og vi går glipp av så mye når vi lever sånn.

Men det som VIRKELIG er viktig i livet er de menneskene vi møter på vår vandring. At vi SER dem og at de føler seg SETT av oss.

"For Gud er alle mennesker like viktige" var det en kar som sa til meg her om dagen. Han var en som påberopte seg å ikke ha noe forhold til Gud, men den setningen lå igjen etter ham som en sannhet og en påminnelse.

God søndag!

Bibbiklem



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar