søndag 2. juni 2024

Ornitolog og fuglefotograf?


Innimellom får jeg spørsmål om det og jeg kan jo ikke annet enn å smile. Det er to titler jeg hadde båret med stolthet hvis jeg hadde dem, men jeg kan ikke påberope meg annet enn å være en hobbyfotograf som kanskje er litt over gjennomsnittet interessert i fugler. Synes det er litt morsomt når mennesker som ikke kjenner meg særlig godt kommer med spørsmålet og det sier kanskje litt om hvilke sider av meg selv jeg viser fram utad. Fuglefotograf kan jeg skjønne, men ornitolog......hvor kommer det fra, liksom?

Vel, denne helga har vært helt super fordi fugleplassen har bugnet av fugler. Har hatt besøk av bokfink, dompap, kjøttmeis, gulspurv, kjernebiter, spettmeis, flaggspett, nøtteskrike, spurvehauk, svarttrost og pilfink. Og sikkert flere også. Pilfinken har brukt helga til å produsere neste kull så det har vært mye kjærlighet i lufta. 

Jeg satte ut et fuglebad i går og våknet i dag til at fru svarttrost tok seg et forfriskende morgenbad. Så koselig å se på.

Jeg går med en liten plan om å gjøre fugleplassen litt mer fotovennlig. Jeg trenger å komme tett på og ønsker meg et permanent fotoskjul som må plasseres på akkurat rette sted og som er litt mer brukervennlig enn det kamuflasjeteltet jeg har nå. Mye av inspirasjonen forsvinner når jeg må ut og sette opp teltet før jeg kan gå i gang, og dessuten ser jo fuglene det og plutselig er de borte vekk. Å finne gode løsninger tar tid og krever utprøvning. Har latt meg inspirere skikkelig av Fotobonden og enkelte andre entusiaster, men jeg er bare på planleggingsstadiet enda og blir kjempeglad for innspill og gode råd.

Det gir meg så mye å følge med på fuglene. De er noen artige skapninger, og jeg ble veldig imponert her om dagen da jeg skjønte at dompapen prøvde å gjøre meg oppmerksom på at det var tomt for mat. Dompapen er alltid reservert og holder en viss avstand, så når den kommer og setter seg i vinduskarmen skjønner jeg at den vil noe. En kjøttmeis som prøvde på det samme en annen morgen endte med å komme inn på soverommet. 

Ja, sånn går dagene for fugledama på Rokkeveien. Det er fint å ha en hobby og dessuten sies det at 20 minutter med fuglesang om dagen motvirker stress, angst og depresjon. Gud visste hva han gjorde da han skapte fuglene 😉

Bibbiklem


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar