lørdag 30. desember 2023

Romjul

Godfølelsen når jeg våkner en lørdag morgen og oppdager at jeg har sovet to timer lenger enn jeg pleier :) Koselig frokost med gemalen, lukten av Starbucks Holliday Blend som sprer seg i huset og et par små sjokolader (eller fler) til kaffen. Ute er det hvitt, inne er det varmt og godt. Skikkelig romjulsfølelse.

Det nærmer seg slutten på en koselig julehøytid, men jeg suger til meg det jeg kan av disse gode dagene. Jeg har jobbet noen dager i romjula og pratet med flere som mistet en nær og kjær rett før jul og som ikke synes det er greit å feire jul i det hele tatt i år. Som har vonde dager i stedet for gode. Jo mer jeg hører av sånt, jo mer viktig blir det for meg å ta vare på dagen i dag og sette pris på livet mitt slik det er. Være takknemlig for de små og nære ting. Det er så mye å være takknemlig for og man kan ikke undergrave sitt eget liv med å syte og klage.

Jeg hørte en gang en historie om en psykolog som hadde en pasient som var veldig deprimert. Han gav pasienten sin en hjemmelekse som vedkommende skulle gjøre hver dag i én uke. Han skulle dra til byen og finne ett menneske hver dag som han skulle gjøre noe godt for. Når uka var over kom pasienten tilbake til psykologen og kunne fortelle at det var den beste uka han hadde hatt på lenge, dette skulle han fortsette med! Hans medisin ble å gjøre andre glad. I bibelen står det at den som kvikker opp andre blir oppkvikket selv og det er virkelig sant. Når vi retter oppmerksomheten mot oss selv vil vi ofte se at vi ikke strekker til, vi er mislykket, ser ikke bra nok ut, skulle vært sånn eller sånn. Men når vi retter vår oppmerksomhet mot andre mennesker eller positive ting rundt oss vil følelsene våre også endre seg. Sånn er det bare. For å ha det bra er det så viktig å ha riktig fokus.

Nå skal jeg selv rette fokuset mot klesvask og husarbeid. Vil ikke påstå at DET gir så mye godfølelse akkurat, men den kommer når jobben er gjort :)

Bibbiklem

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar