søndag 8. februar 2015

Stemningsrapport fra en bibelskolelørdag

Vekkeklokka ringer kl 7 og hodet mitt setter i gang en intens tankeaktivitet: Hva? Hvorfor ringer klokka? Er det ikke lørdag? Skal jeg på jobb?

Plutselig kommer jeg på det. Det er jo bibelskolehelg! Kvelden før hadde vi sittet i fire timer og fått fantastisk undervisning om endetiden (!) og i dag skal vi fortsette på dette temaet. Jeg spretter ut av senga og er med ett lys våken. Jeg hadde lagt klærne mine i riktig rekkefølge for "tidlig-lørdag-morgen-påkledning-i -tilfelle-jeg-skulle-være-fryyyktelig-trøtt". Da er det så kjekt å slippe å tenke for mye. Men nå var jeg slett ikke trøtt.

Vi gjør unna nødvendig morrastell, smører niste og fyller kaffe på termosen og så bærer det avgårde til Kulturkvartalet.

I døra blir vi møtt av et kjent fjes. Olaf. Det er liksom noe som mangler hvis ikke Olaf står i døra og ønsker oss velkommen når vi kommer. Han og kona, Berit, kommer helt fra Haugesund de helgene det er bibelskole. De er en del av Rhema-teamet som stiller opp med praktisk hjelp og hva som må til for at hjulene skal gå rundt. Et varmt håndtrykk og en god klem på lørdagsmorgenen er en god start på dagen. I dag står også Helge der og hilser oss velkommen, så da blir det to håndtrykk og to klemmer :-) Det liker vi!

Olaf Bjørndal og Helge Olsen

Inne er det en trivelig lyd av folk som småprater, ler eller tar en kaffekopp før skolestart. Vi går forbi første "post" hvor Salomé og Cecilie står og tar imot betaling fra de som ikke har betalt på forhånd. Klemmer der også. De stiller nokså villig opp til fotografering (vi damer er jo alltid litt tilbakeholdne med å bli tatt bilde av hvis det ikke finnes et speil vi kan sjekke fjeset i først......)

Salomé Looser og Cecilie Flink

Salomé kommer fra Sveits og jobber på Rhemakontoret her i Sarpsborg. Et drivjern av ei jente, som holder styr på det meste. Cecilie er kona til Yngve, og det var de som startet skolen her i Norge for halvannet år siden.

Yngve Flink

Yngve er skolens rektor. I minuttene før skolestart er han alltid tilstede og hilser på elevene, gir gode håndtrykk og varme klemmer, og kommer med oppmuntrende ord. En humoristisk, varm og omsorgsfull rektor.

Jeg går videre inn og kommer til den andre "posten". Der står Berit og registrerer alle elevene som kommer inn. Det er ikke noe slinger i valsen her. Man må ha gyldig grunn for ikke å møte opp på undervisningen og ved for mye fravær blir ikke skoleåret godkjent. Akkurat som det bør være.

Berit Bjørndal

Berit er kona til Olaf og hun gjør også en kjempeflott jobb her under bibelskolehelgene. Jeg blir imponert over at de reiser helt fra Haugesund for å være med. Og takknemlig for at vi får ha dem her.

Klokka ringer, elevene samler seg og undervisningen er i gang. Vi vet at det blir en intens dag om et tema som er svært omfattende og litt krevende. Læreren denne helgen er Arne Lund og det viser seg at han har et hav av kunnskap og innsikt i nettopp dette temaet, og selv tar jeg meg i å sitte ytterst på stolen og følge intenst med for ikke å gå glipp av noe som helst.

Arne Lund

Arne er en engasjert lærer. Her er det ikke snakk om å stå pent ved talerstolen og lirke ut av seg tørre læresetninger. Han underviser med hele seg, tar små pauser hvor han forteller en liten historie, og så tilbake til temaet igjen. Det krever også en del av en lærer å stå i ni timer en lørdag og undervise. Elevene vil naturlig nok bli litt trøtte etterhvert. De fleste har lagt en lang arbeidsuke bak seg og merker at helgeroen sniker seg på.....

Etter 50 min er det pause. Da er det ut og sjekke om Syvers kanelsnurrer har kommet. Syvers kanelsnurrer er den store fristelsen gjennom bibelskolelørdagen. De er ekstremt gode og ettertraktet, og elevene står i kø for å få kjøpt denne godbiten som kommer rykende fersk ut av ovnen.


Andre har kanskje ikke tatt seg tid til frokost på morgenen og velger BÅDE kanelsnurr og pølse og brød :-) Christer er visst en av dem.....

Christer Myhrer

Ellers går praten livlig og det er en egen stemning og atmosfære mens folk koser seg i pausene.


Klokka ringer inn til ny time. Da bør man helst reagere raskt. Det godtas ikke for mye slendrian. Vi skal være punktlige og være på plass når timen starter. Jeg liker godt at det er slik orden. Da blir dagene effektive og vi får mer ut av dem.



Bak miksepulten sitter Øistein. Han sørger for at lyden er behagelig og sørger for at læreren vet når han skal slutte. Det ligger skilt med 5 min og 2 min på pulten hans,  som holdes opp, slik at læreren skjønner at det nærmer seg pause.

Øistein Molteberg

Øistein har også litt fotovegring, men godtar at jeg knipser litt likevel. Han kunne jo ikke si nei siden jeg foret ham med mokkabønner dagen før....

Slik går dagen. 50 min undervisning, 10 min pause. Midt på dagen har vi en lengre lunsjpause. Ellers er det bare å skjerpe sansene, notere så blekket spruter, kose seg med stoffet og fylle på med energigivende ting underveis.


Jeg elsker bibelskolehelgene. Føler meg så priviligert som får være en del av Rhema Bible Training Center her i Norge. Mange spennende temaer fra Bibelen gjennom hele året. Et utrolig flott fellesskap, gode venner, støtte og oppmuntring, utfordringer og masse inspirasjon.


Nytt kurs starter til høsten. Det er bare å melde seg på!

1 kommentar:

  1. Kjekt å få eit innblikk i bibelskulelaurdagen! Sjølv gjekk eg eit år på bibelskule då eg var ferdig med vidaregåande, og det var eit formande og lærerikt år!

    SvarSlett