lørdag 12. mai 2012

Ta grep om livet

Jeg har kommet til et punkt i livet der jeg seriøst vurderer det jeg driver med.

Med tiden går livet inn i et spor. Man får faste mønster i hverdagen, og noen ganger kan sånne faste mønster bli det som hindrer en i å nå de målene eller ønskene man har for livet sitt.

Jeg ble så inspirert da jeg leste "The Oprah Magazine" på flyet hjem fra USA. Den utgaven jeg hadde kjøpt handlet om å ta grep om livet sitt. Det handlet om voksne damer som i 40-50-årsalderen ble bevisst på at de måtte gjøre visse endringer i hverdagen sin. At de ikke bare skulle sitte rolig og "se hva livet ville bringe dem", men gå inn for å oppnå det de ønsket.

Det er veldig sunt å stoppe opp av og til. Stille seg selv noen spørsmål: Hvilke talenter har jeg som jeg ikke får brukt? Hvilke ting i livet mitt tapper meg for krefter, og hva er det som gir meg energi, overskudd og skaperglede?

Det betyr ikke at man plutselig bare skal begynne å tenke på seg selv og være egoistisk, men heller at man i sin egen hverdag kan skape plass til det som gir glede og overskudd.

Vi kvinner bruker mye av livet på å ha omsorg for andre, og veldig ofte setter vi våre egne behov og ønsker til side. Men det må da la seg gjøre å kombinere det? Snakke ut med våre nærmeste om dette med forventninger og dårlig samvittighet (som vi er eksperter på), og begynne å sette ord på våre egne interesser og hva vi ønsker å bruke mer tid på?

Det siste 3/4 året har jeg hatt et slags "sabbatsår". Jeg har tatt i tur med forventningspress, dårlig samvittighet, alle "du burde og du skulle" som kan ligge og presse på. Det har vært fantastisk befriende og ikke "måtte" alt mulig. Å kunne si nei når man føler seg sliten, i stedet for å kjøre på og bruke av reservebatteriene. Det gjør også at jeg kan se på andre mennesker på en annen måte.

Den kreative siden av meg har sakte, men sikkert, kommet tydeligere fram igjen. Kanskje ikke på den måten jeg hadde trodd, men likevel... Det kommer fram ting som overrasker meg, og det er fint å finne seg selv igjen etter å ha latt hverdagens kjas og mas gjemme en bort i altfor mange år.

Mange får en ny start midt i livet. Den kommer ikke av seg selv. Vi må tørre å gjøre noen forandringer og bryte ut av mønsteret, og tørke støv av de gamle drømmene våre. Vi kan ikke tillate oss å tenke på oss selv som "gått ut på dato". I stedet er vi kvinner (og menn) med mye livserfaring og som er mye tryggere på oss selv, og langt mer harmoniske enn vi var da vi var 25. Dermed har vi en god grunnvoll.

Vi trenger bare litt mot til å hoppe i det :)

Lykke til med drømmene dine!














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar