tirsdag 18. juni 2013

Kjerringråd 1

Ok, da er jeg i gang.

Jeg har en vannkoker som jeg har brukt i mange år. Den har fått en stygg mørk rand i bunnen som jeg ikke har klart å få vekk med vanlige oppvaskmiddel.


Jeg brettet opp armene og fant fram kjerringrådenes store gjenganger: Eddiken. Og bakepulver.


Jeg brukte 2 dl 35% eddik og 4 dl vann. Litt sterkt, kanskje, men skitt au. Fylte det i vannkokeren, gav det et oppkok og fylte på med 2 ts bakepulver. Lot det virke litt, og så gikk jeg i gang med oppvaskkosten. Og jammen må jeg innrømme at "skitten" løsnet. Litt skrubbing med kost og klut måtte til, men jeg ble i grunnen ganske imponert.


Jeg er veldig fornøyd med resultatet. MEN, det finne en stor bakdel. Det STINKA eddik på kjøkkenet lenge etter. Kanskje det kommer av at jeg brukte litt sterk blanding. Kan sikkert spe eddiken ut litt mer og heller la den stå og virke lenger. Men jeg liker raske resultater og var ute etter det.

En veldig stor fordel er at jeg trenger ikke lure på om det er noen giftige kjemikalier igjen i vannkokeren når jeg nå skal lage meg morgente. Den lukter ingen ting og det blir jo ingen såperester.

Konklusjon:
Siden vannkokeren er et apparat jeg ikke gjør rent veldig ofte, tror jeg nok at jeg kommer til å benytte denne metoden neste gang også. Men noen ukentlig affære med eddik langt oppi luktekanalene, nei, det ville jeg ikke orket.

Ha en strålende tirsdag, med eller uten eddik. Og send meg gjerne kjerringråd som du enten vil ha testet eller som du har testet selv. Jeg er veldig klar for å kvitte meg med giftige stoffer i huset!

Klem fra Bibbi





12 kommentarer:

  1. Bakepulver mener jeg å huske vi brukte på kantina når jeg jobbet der. Kun bakepulver for å få kaffekannene rene og pene. Kokte opp vann og lot det stå ei stund å virke.... Hmmm må prøve igjen for å være helt sikker.
    Er uansett kjekt å kunne benytte noe man likevell bruker i maten... Dermed vet man hva det er og at det ikke er giftig :)
    Ha en flott tirsdag
    Klem fra Siv

    SvarSlett
    Svar
    1. Bakepulver kan visst brukes til mye. Skal prøve det du sier med kaffekannene. De blir jo fort stygge innvendig og trengs å behandles jevnlig. Takk for tipset :)

      Slett
  2. Eg har prøvd det samme, med godt resultat, men det blir ikkje kvar veke nei, det luktar rikeleg sterkt! Spent på neste tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er det altså ikke bare at jeg er pysete..... :)

      Slett
  3. Spennende med slike tips.
    Har brukt natron. Men det virker vel ganske likt som bakepulver.
    Skal tenke litt over om jeg har noen gode tips å komme med.
    Ha en fortsatt god tirsdag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Natron går igjen mye blant kjerringrådene. Jeg kommer nok til det også :)

      Slett
  4. Takker for kjerringråd jeg. De kommer ofte godt med - og mange av dem funker jo :)
    Nå er jeg innom i grunnen for å få ønske deg en fin sommer. Blir litt stille fra meg fremover, tar bloggferie snart - og dermed stikker jeg også fra landet. Det trengs nå...Bare å la alt ligge - og reise vekk. Jeg håper din sommer blir fantastisk, med mange fine stunder, mye latter og glede. klemmer din vei <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fin hilsen, Spirea. Og så ønsker jeg deg og dine en nydelig sommer også. Husk å gjøre som oksen Ferdinand: å lukte på blommorna :) Klem tilbake.

      Slett
  5. Legg nye klær i eddikkvann. Det isolerer fargen som har trukket inn i stoffet, så klærne ikke fortsetter å slippe farge. Men det gjør at overskuddsfargen slipper, så det kan se ut som all fargen slipper, men det gjør det ikke. :) Så slipper du å lage flekker på den lyse sofan til nabon lissom :)

    Har du uønskede maur? Bland melis og bakepulver (usikker på blandingsforhold, kanskje halvt om halvt) og legg det på stien deres i tørt vær.

    Sitron i vannbad i mikro eller på svak varme i stekovnen. Det løsner forskjellig.

    Kaffegrut er superbra som skrubb for huden.

    Salt og vann for å vaske skjærfjøla. Saltet desinfiserer helt naturlig og skrubber i samme slengen.

    Blanke vinduer? zalo og salmiakk i vannet. vask med avispapir. Hendene blir svarte av trykksverte, men vinduene blir polert.

    Gummihåndtak som løsner (f.eks på snøskuffe, trillebår, sykkel etc) sprut inni med hårskum og sett på håndtaket igjen. Når det tørker sitter det som støpt.

    Brenn rått potetskrell for å løsne sot i pipa.

    Det var det jeg kom på i første omgang ;P

    Klem fra Gine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Wow, her var det masse. Noen av tingene her står på lista mi over det jeg skal prøve. Har du testet selv, Gine, eller er det ting du har hørt om?

      Slett
    2. Alt unntatt maurblandingen er testet. Men jeg tror ikke jeg er objektiv med resultatene, fordi hva jeg syns om resultatet avhenger av hvor positiv jeg er nr jeg gjør det :P Men jeg bruker mye, natron, bakepulver, eddik og sitron i husholdningen.

      Sot i pipa har jeg ikke sjekka. Jeg brenner skallet når jeg rensker rå potet men har aldri sjekket før og etter liksom :)

      Slett
  6. Løse gummihåndtak? (trillebår, snøskuffe, sykkel etc) Ta av håndtaket, spray i litt hårskum og sett det på igjen. Når det da tørker sitter det som støpt! :)

    SvarSlett