fredag 2. januar 2015

Min nye venn

Dette er definitivt ingen matblogg, og kommer aldri til å bli det. Men akkurat i dag må jeg få dele gleden over et nytt kjøkkenredskap som jeg fikk i julegave. Har ønsket meg morter lenge, og nå står den her og stråler på kjøkkenet mitt.
I dag har jeg hatt tid til å teste den ut, og jeg er ganske sikker på at morteren kommer til å bli et av mine mest bruke kjøkkenredskaper, og den kommer i mange tilfeller til å erstatte en hel del andre redskaper som jeg har.


Jeg begynte med å lage guacamole, noe jeg har helt dilla på i perioder. Du store min så enkelt det var å lage den i morteren... Og så god lukt det blir når du knar hvitløken og chilien sammen. Den gleden mister man helt når man bruker stavmixer elller lignende.


Så lagde jeg krydderblanding til taco. Sjekka på en krydderpakke jeg hadde liggende hva som egentlig var i den, og mekka sammen min egen. Kunne kutte ut alt av sukker og redusere saltmengden en hel del, i forhold til ferdigkrydderet. Skal teste det på barnebarna straks. Har lagd to kjøttblandinger, en med mitt krydder og en med ferdigkrydder. Litt spent på hva de vil synes er best :-)


Så lagde jeg salsa. Bare den opplevelsen av å støte krydderet og ingrediensene er så trivelig, kommer liksom litt nærmere maten man lager, hvis du skjønner hva jeg mener.
Neste gang tror jeg kanskje jeg dropper å bruke piripiri.... Den er FARLIG sterk, og selv jeg som er i overkant glad i sterk mat innser at den må brukes med fornuft.



Salsaen ble kjempegod. Har ingen oppskrifter å bidra med da jeg fortsatt er på utforskingsstadiet selv. Litt av ditt og litt av datt. -tomater, løk, hvitløk, chili,salt og pepper, litt olivenolje og en dæsj sitronsaft :)

Jeg synes det er så viktig at man kan glede seg over matlaginga, og med dette redskapet i huset ser jeg for meg mange spennende timer på kjøkkenet. Lukten av nystødt krydder....ah...helt herlig! Heretter kommer jeg til å ønske meg ukvernet krydder i alle varianter i bursdagsgave og julegave :)

6 kommentarer:

  1. Nå fikk jeg lyst å lage mat! Og ett sterkt behov for sånn morter😊 det så godt ut! Å kunne kose seg og forske litt på kjøkkenet er bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. :) Kjør på :) Ingen blir så glad som mannen i huset når man begynner å kokkelere med stor fornøyelse. 199 kr på Clas Ohlson... :)

      Slett
  2. Åhhh nå ble jeg nesten misunnelig.
    Og fikk virkelig lyst til å lage noe god mat :)
    Ha en flott helg
    Klem fra SIv

    SvarSlett
    Svar
    1. :-) Godt nytt år til deg i nord :)

      Slett
  3. Så genialt ! Vet du eg har ikkje tenkt på kor mye en kan bruke en mortel til. Men ja eg forstår veldig godt at lysten til å lage mat blir styrket, når en kommer nærmerer matvarene på denne måten.
    Kos deg med din nye venn :)
    God helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Er som potitten, -kan brukes til det meste ;)

      Slett