onsdag 25. desember 2013

Nyttige mødre

Vi mødre er noen rare skapninger! Vi er så vant til å drive og stulle og stelle at når vi plutselig ikke får gjort det, er det noe som ikke stemmer.


Første jula uten sønnen hjemme! Da skjønner dere hvor jeg vil hen......? Jeg har aldri forberedt så lite til jul noen gang, og siden vi feiret julaften hos Maria m fam, ble det plutselig enda mindre for meg å forberede. Selvfølgelig var det deilig! Ingen tvil om det. Og koselig var det også. Spesielt da jenta på fire skulle leke dirigent og vi andre var koret hennes..... :-) Den fødte leder, spør du meg.....hehehe. Men det gir en påminning om at ting er i endring, og noen ganger trenger en mor som meg litt tid til å bli vant til sånne endringer. Noen som kjenner seg igjen, tro?

I dag, derimot, er det jeg som skal stå for middagen, -og plutselig kviknet jeg til! Jeg har gått her og lagt på duker, dekket bord og følt meg nyttig. Nyttig? Mon tro om det er der det ligger..... Er det en følelse av at man ikke er så nyttig lenger som prøver å snike seg inn, kanskje? Ja, ikke vet jeg, men i dag har jeg skikkelig julestemning. Gleder meg til datter, svigersønn og barnebarna kommer til middag. Skal bli godt å høre skravling og latter i huset. Og til helga kommer sønn og svigerdatter hjem også. Da får hønemor en anledning til å samle alle under vingene sine :-)

Det er bare sånn det er. Vi mødre slutter aldri å være mødre, og godt er det. Vi kan være så slitne noen ganger at vi bare har lyst til å gjemme oss i en krok, sku av lyset og late som vi ikke er der, men når vi føler at vi har fått gjøre noe godt for barna våre, kommer kreftene tilbake og vi får det så godt i hjertet vårt.

En riktig god jul til dere som måtte finne på å titte innom her i dag. Jeg ønsker virkelig at dagene dine er gode, og at du har mange ting på takkelista di. Hvis ikke kan det hjelpe å finne noen å gi en oppmuntring til. Det er nemlig sånn at den som kvikker opp andre, blir oppkvikket selv.

1 kommentar:

  1. Håper det ble en flott dag sammen med dine kjære.
    Koselig å lage til fest for de en er glad i.
    Ja en er visst mor for alltid, og godt er det.
    Eller det er noen som sier at en mister sønnene når det
    gifter seg, Og siden jeg har to sønner så er jeg litt spent på
    hvordan det blir etter hvert, Satser på at vi klarer å bygge gode
    relasjoner til kommende svigerdøtre.
    Ha en fortsatt riktig god jul :)

    SvarSlett