mandag 27. mai 2013

Tanker fra en ferie



Fantastisk utsikt fra terassen. Masse hav. En seilbåt sklir stille forbi. Palmer, appelsintrær og oliventrær i skjønn forening.  Varmt. Litt disig, men når disen letter ser jeg Korfu by i det fjerne. Litt mer mot venstre ser jeg det Albanske fastlandet, bare en liten båttur unna.

Fuglekvitter. Masse fuglekvitter. Flere svaler flyr til og fra. De har nok reder med unger under taket, tenker seg.

Det er godt å sitte ned. Bare lytte til nye, men ikke helt ukjente lyder. Snuse inn lukten av Hellas. Den spesielle blomsterduften som jeg aldri har kjent noe annet sted. Kjenne roen innta meg. Feriemodus. Null stress.  Eneste plan er at det skal spises gyros og gresk salat i store menger.

Noe av det beste er å sitte på terassen tidlig på morgenen med en kopp kaffe og kjenne roen. Nyte den skjønne utsikten og se dagen våkne til liv. Tenk og hatt sånn utsikt hjemme.....!!!

Det pusles litt utenfor hotellene. Bassengene gjøres klar for dagen, ei dame feier gårdsplassen, noen andre vasker gulv på hotellet nedenfor. Gjestene begynner å våkne. Store turistskip/ferger kjører forbi på vei inn til Korfu by. Jeg liker Hellas. Jeg liker å være her. Den dorske stemningen er deilig.

Kjøre scooter på svingete fjellveier. Stoppe ved en liten kafe langt utpå landet. Man settes langt tilbake i tid. Etter å ha sett kjøkkenet blir jeg litt usikker på om maten er trygg å spise, men tar sjansen. Gamlemor disker opp med kjøtt i saus, og det smaker fortreffelig. Gammeldags, traust mat, som holder en mett lenge. Og gemalen var kjempefornøyd med musikken som kom over anlegget, -god gammel blues og rock. Opptur :-)


Vel hjemme igjen kjenner jeg at dette har gjort godt. Ei uke med hvile. Åtte timers søvn nesten hver natt, noe som aldri skjer her hjemme. Ingen TV og klokka var omtrent ikke framme.

Nå er jeg klar for jobb!

Klem, Bibbi

1 kommentar: