fredag 22. mars 2013

Kjærligheten skryter ikke

"Ikke for å skryte altså, men jeg er jo veldig søt.....?" :)


Ikke for å skryte altså, men......

Det er en setning vi hører ganske ofte, og kanskje bruker selv også. Noen ganger når jeg leser det verset i bibelen (for nye lesere, se her, så får dere med sammenhengen) , tenker jeg at det er ikke skrevet til nordmenn :) Janteloven, som er så til de grader tilstede i Norge og Skandinavia, har virkelig lært oss at vi må ikke finne på å tro noe godt om oss selv. Og skulle vi tro noe godt om oss selv, så må vi i alle fall ikke si det ut :)

Men hva er egentlig å skryte?
Her har du forskjellige definisjoner:

Å glorifisere seg selv i tale,
Snakke på en selvbeundrende måte
Brautende og innbilsk
Selvskryt (en kilde til stolthet)
Å snakke med overdrivelse og overdreven stolthet

Å skryte er et negativt ladet ord når vi snakker om oss selv. Likevel må vi skille litt her. Hvis jeg forteller deg av ren og skjær glede at jeg har fått lønnsforhøyelse og kommer til å ha 50 000 mer å rutte med i året (noe jeg dessverre ikke har fått.....hehe), så betyr ikke det nødvendigvis at jeg skryter. Det er bare en positiv ting som skjer i livet mitt som jeg gleder meg over og har lyst å dele. Men med en gang det blir en sånn "se på meg, se hva jeg har fått til" greie, da er vi over i skryt, og det merkes jo med en gang. Så det har med holdningen bak ordene å gjøre, i veldig stor grad.

Det er ikke feil å snakke positivt om seg selv, men hvis det er for å vise seg eller hevde seg, blir det straks feil. Jeg tør påstå at vi i Norge er overdrevent redde for å skryte, fordi vi ikke klarer å skille det positive skrytet fra det negative.

Jeg slenger ut et par spørsmål og lar dere avgjøre:

Hvis jeg har tatt et fint bilde, og jeg selv synes det er fint, -skryter jeg da hvis jeg sier at det bildet synes jeg ble bra?

Eller hvis jeg har kjøpt en fin kjole (som jeg selvfølgelig har gjort nettopp), -skryter jeg hvis jeg sier at jeg synes kjolen min er fin?

Hva mener du?

Der var dagens "forelesning" levert :) Utover det ønsker jeg deg en riktig god fredag. Her i heimen står rengjøring, baking og matlaging på programmet. En herlig gjeng skal samles rundt spisebordet vårt i kveld, og jeg skal sørge for at de ikke angrer på at de kom :)


Klem fra Bibbi





1 kommentar:

  1. Hei, hei du. ;)
    Hvis du har tatt et bilde og du skriver at du er fornøyd med det, så synes ikke jeg at det betegnes som skryt. Du har "laget" et produkt og når det ble ekstra fint så må man kunne si det. Det kan få oss andre til å ta en ekstra titt på produktet. ;)

    Klart man kan si at man synes kjolen man har kjøpt er fin. Ville du kjøpt en stygg kjole? Det ville ikke jeg. Jeg liker at folk kan være fornøyde med ting, hadde vært kjedelig hvis alle uttalelser hadde vært negative. Nei hurra for positivitet. ;)

    Ha en strålende dag.
    Klem Eline.

    SvarSlett