onsdag 20. mars 2013

Kjærligheten er velvillig


I går gjorde vi et forsøk på å definere ordet tålmodig. Bloggkollega Eline kom med følgende definisjon, som jeg synes er superbra og som jeg kjente meg godt igjen i: 
Viljestyrke for en utålmodig sjel.

Nå har jeg sittet her med morrakaffen min og fundert på det neste ordet:
Kjærligheten er velvillig.

Etter litt leting rundt på nettet har jeg kommet fram til at VELVILLIG kan defineres slik:

Full av god vilje, positiv og vennlig, human, omtenksom, hensynsfull, sympatisk, omsorgsfull, ha et ønske om å fremme velferd og lykke for andre.

Det er garantert et ord som er blottet for egoisme og som handler om å stille opp for andre. Men det har også noe med en holdning å gjøre. Man er ikke velvillig hvis man gjør ting motvillig. Skjønner du hva jeg mener? Det handler om å være helhjertet.

Hvis noen ber meg om en tjeneste, så kan det hende at jeg ikke har lyst til å gjøre det, men jeg velger å stille opp likevel og legger hjertet mitt i det.
Eller jeg kan stille opp og være irritert for at jeg må hjelpe til, og da er jeg ikke velvillig.

Synes det er litt interessant å plukke ordene fra hverandre sånn, og gruble litt på dem. Det er i alle fall ingen tvil om at hvis vi alle levde etter versene om kjærlighet som jeg skrev i går, så hadde verden sett helt anderledes ut. Det er nok ingen av oss som klarer å leve sånn av oss selv. Vi trenger en hjelpende hånd fra "Han der oppe" og jeg sender stadig noen sukk opp når jeg kjenner at det butter på innsiden.

Har du tanker om ordet velvillig, vil jeg gjerne høre dem.

Onsdagen er ung, og vi har mulighet til å fylle den med mye bra. Jeg håper du er tilstede i livet ditt og har tid til å stoppe opp og kjenne at du lever. Selv kjenner jeg veldig sterkt at jeg lever for tiden, både på godt og vondt. Og det er vel ofte sånn livet er. Men det er LIVET og det er MITT, og det skal LEVES!

En god klem til deg.

I neste innlegg skal vi plukke litt på ordet "misunne". Det er kanskje ganske åpenbart hva det betyr, men kan hende det finnes vinkler vi ikke tenker på til daglig. Vi får se.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar