søndag 9. desember 2012

Feire livet

Kaffen er på plass (i en julekopp, selvfølgelig), to lys er tent + mange flere i hele stua og nå skal jeg ha meg en liten pratestund med deg over kaffekoppen.

Jeg har hatt et par dager med masse overskudd og kreativitet. Denne gangen har jeg vært fornuftig nok til å ikke bruke overskuddet til husvask, men heller gjort ting jeg får masse energi tilbake av.

Noen ganger får jeg en sånn følelse over meg som går på at livet virkelig er verdt å feire. Jeg som alltid har vært "det er ikke nødvendig å gjøre så mye ut av det"-typen, får så lyst å gjøre storslagne ting, slå ut håret og markere den gleden og takknemligheten jeg kjenner på innsiden. At man har det godt er ingen selvfølge, og man skal ikke ta det for gitt. Man skal heller feire det! Enig?

Har brukt mye tid ute de siste dagene og pyntet litt rundt huset til jul. Har masse ting i hodet jeg gjerne skulle satt ut i live, men innser at jeg har verken tid eller mulighet til det akkurat nå. Jeg får dra det med meg til neste jul i stedet.

I går lagde jeg noen fine islykter. Veldig enkelt. Ta litt vann i en bøtte og la det fryse. Sett en mindre bøtte oppi med en tung stein eller noe, og fyll vann rundt. Der kan du også legg oppi blader, kongler, grankvister eller hva enn du ønsker å pynte med. Når dette også har frosset skikkelig, tømmer du litt varmt vann oppi den minste bøtta for å løsne den. Sett også den store bøtta i litt varmt vann for å få lykta løs.


Fine, ikke sant? Men de egner seg best i kuldegrader..... :)

Har også fått ei lita "julegran" på plass i den lille kroken ved trappa. Tenkte at mexicoovnen kunne brukes litt fornuftig når jeg først hadde glemt å ta den inn for vinteren.



Benken ved uthuset har også fått litt julestemning. Og Gråtass hoppet fram akkurat da jeg tok bildet. Luringen :)

Dette er sånt jeg har gått og kost meg med de siste dagene. I år er det mindre julestress i adventstida enn noen gang, og mye mer kos. Det er ingen andre enn meg som legger merke til om alle skapene er vasket og alle kriker og kroker er støvfrie. En litt utvidet helgerengjøring får holde, så kan jeg heller ta tak og vegger en annen gang. Jeg har det da ikke så møkkete her!  :)

I dag har jeg vært på julekonsert med Jan og Hans-Erik Groth. Og jeg trengte ikke å dra lenger enn til min egen stue :)
Kom i skikkelig julestemning da de satt her og øvde før kveldens konsert i Ørje, mens jeg selv drev og stulla på kjøkkenet og lagde middag til dem før de skulle dra. Koselig. Hvis det var noe jeg kunne ønske meg mer av, så måtte det være mer tid å kunne tilbringe sammen med familie. Spise sammen, synge sammen, le og skravle. Det ville jeg hatt MYE mer av.

Men nå skal jeg avslutte skravlinga mi for i dag.

Jeg håper du også har en fin adventstid. At du slipper å stresse rundt og ende opp utslitt når julekvelden endelig kommer. Husk å ta vare på deg selv og dine, og at tid med familie og venner er mye mer verdt enn et skinnende utstillingshus.

Ha en fin søndagskveld!

Klem fra Bibbi


1 kommentar:

  1. Kjære deg, det er en uendelighet siden jeg har vært innom deg nå. Ikke for at jeg ikke har hatt lyst, men fordi jeg ikke får gjort alt jeg har lyst til - ei heller har jeg et hode som husker spesielt godt. Når jeg nå er innom deg igjen, kjenner jeg at jeg er lei meg for det. Bloggen din er god - og jeg har lest flere av dine innlegg her nå. Vi er veldig på "nett", om du skjønner - på mange ting, og det gjør godt å lese dine tanker om litt vanskelige tema.
    Jeg håper du har det bra, at du nyter advent med fine lyslykter og med alt det som er godt. Ønsker deg mange gode dager frem mot jul. God klem fra meg

    SvarSlett