søndag 12. august 2012

I "gode" gamle dager

Det gamle er ofte det beste, sier man, men det var ikke barnebarna enig i da vi besøkte et gammelt gårdstun i går. Tenkte det kunne være fint for dem å se hvordan folk levde i riktig gamle dager.

Da jeg fortalte dem at "dette er kjøkkenet", så de ut som to spørsmålstegn, og "vaskemaskinen" som stod utenfor skjønte de heller ikke mye av..... Måtte til med litt forklaringer :)

Badet var et vaskevannsfat og en mugge i hjørnet på kjøkkenet, og doen var selvfølgelig utedo.

Jeg spurte om de kunne tenke seg å bo sånn, men da ristet de alvorlig på hodet.


Jeg skjønner dem godt. Jeg kunne ikke tenke meg å bo sånn, jeg heller. Men likevel er det noe sjarmerende over det. Riktignok ble noe av inntrykket ødelagt ved at noen hadde glemt igjen en knallblå disney drikkeflaske på spisebordet :), men jeg får en litt spesiell følelse når jeg går rundt og titter i sånne hus. Tenker at her har det vært gleder og sorger, her har folk slitt for å fø seg og sine og de har gjort det beste ut av det de hadde. Vi har godt av å bli minnet om at det er noen som har gått foran oss i dette landet, og at de har lagt igjen en arv som vi ikke skal kaste vrak på.

Ønsker dere en flott søndag, overalt hvor dere befinner dere. Hos meg skinner sola, og den har jeg tenkt å nyte i dag.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar