søndag 15. januar 2012

Born to be wild

I går kveld fikk jeg den følelsen igjen. Satt og så på et program på tv om Harleyer, og så en gjeng med motorsyklister ute på veiene i USA på sine strigla sykler. Skinnjakker, pannebånd og tatoveringer. I øyeblikkets antrekk (pysjamas) hadde jeg ikke passet inn, men den forvandlingen skulle jeg klart på et øyeblikk. Bortsett fra tatoveringene :)
Kjenner lukta. En blanding av skinn og eksos. Vinden. Frihetsfølelsen. Skulle gjerne hatt lappen selv, men det funker bra å være eksosrype bakpå også... :)

Jeg har alltid hatt sansen for det litt røffe. Jeg prøvde meg på en søt stil da vi fikk nytt kjøkken i fjor, -tenkte jeg skulle ha et litt småromantisk kjøkken. Men jeg beveger meg bort fra det igjen. Får det ikke til å stemme. Og da jeg skulle kjøpe klokke til å ha på veggen i stua, valgte jeg ei GEDIGEN ei, med nagler, som står i stil til stuebordet. Som også har nagler.

Er ikke så veldig venn med alt det etablerte heller. Eller det finkulturelle. Det fjonge. Liker meg i sammenhenger der jeg ikke trenger å spille skuespill. Etablert og fastlåst kristendom er nesten det verste. Der man fullstending mister friheten sin fordi man må være på en spesiell måte. Der alt er "laina" opp på forhånd og det ligger i lufta at "sånn gjør vi det her".  Derimot liker jeg meg VELDIG godt i kristne sammenhenger der det er frihet, glede, begeistring, spontanitet. Som hos dem vi var sammen med i går, Kari og Hans-Petter Thue http://www.springsofrevival.org/

Jesus gikk også på tvers av det etablerte. Så til de grader, egentlig. Og de som var mer opptatt av det ytre enn det indre fikk høre det så det holdt: Kalkede graver osv.....

Det er godt å finne ut at man kan få lov til å være seg selv. Man trenger slett ikke passe inn overalt. Men Norge er ikke det enkleste landet å være litt anderledes i. Kanskje det er derfor jeg trives så godt i USA......

Born to be wild....born to be wild.....

En riktig god og vill søndag til dere alle!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar