lørdag 21. juni 2014

Dreamlineren

Jeg MÅ skrive noen ord om dreamlineren. Tok sjansen, nemlig, på å bestille tur til Florida med den, til tross for mange startvansker.

Bildet er lånt

Nå skal det i utgangspunktet sies at vi har vært noen turer over atlanteren. Begynner å få litt erfaring med å sitte timesvis i trange flyseter, der man dulter borti sidemannen ved den minste bevegelse. Og sitter man ytterst, kan man være rimelig sikker på at når man akkurat har funnet en noenlunde levelig sovestilling og er i ferd med å skli inn i drømmeland, DA må selvfølgelig han som sitter innerst ved vinduet på do. Joda, det har vært noen turer uten en eneste blund på øyet. Det har jo kanskje også litt å gjøre med at jeg slett ikke liker å sitte siklende og snorkende, med åpen munn, i alle andres påsyn. For jeg er nemlig blant dem som sikler når jeg sover sittende. Og hodet mitt er så tungt av all kunnskapen og visdommen som finnes inni der, at det alltid ramler framover idet jeg sovner..... og da våkner jeg jo igjen. Så vet du det :-)
Denne gangen var det en helt annen historie. For det første var det direktefly. Slapp å mellomlande i New York, noe som tar ekstra tid og ekstra krefter når man skal igjennom den amerikanske sikkerhetssjekken. Vi lettet fra Gardermoen ca 10 min på overtid, men landet i Orlando en time og et kvarter tidligere enn det stod på billetten. En svært hyggelig overraskelse.
Med plass i midtraden var det ingen som behøvde å klatre over oss, og dessuten fikk vi hele raden for oss selv. Nydelig. Setene var nydelige å sitte i, og jeg slapp følelsen av å få hodet dyttet fram i en unaturlig stilling, som jeg alltid gjør på andre fly, pga plasseringen av hodeputen. Bedre plass til beina og mer armsleng.

Luften og temperaturen i kabinen var helt ypperlig, belysningen med LED-lys var kjempeflott og toalettet var slett ikke noe jeg gruet meg til å gå inn på. Og selv om flyet var nesten helt fullt fikk jeg aldri følelsen av at det var masse folk overalt.

Om jeg sovnet? Nei, det gjorde jeg ikke. Jeg ble sugd inn i en film med Sandra Bullock og George Clooney som var så fjern fra all virkelighet at jeg virkelig nøt den (Gravity) og deretter en animert barnefilm som jeg ikke husker navnet på, men som var så spennende at jeg nesten ikke holdt det ut.....hehehe :-) Hadde jo ikke tid til å sove da. Og dessuten er det jo alle disse fasinerende menneskene å se på. De som drikker øl til de sovner (bortkastet, spør du meg) eller de som sover i rare stillinger og har sikkel nedover haka......

Jeg kjøpte billett med mat og bagasje. Det skulle visstnok være rimeligere å gjøre det på den måten, og jeg synes jo at nettopp det å få et par måltider ombord er noe av sjarmen når man flyr langt. Hvis det er noe som kan trekke litt ned på mitt inntrykk så var det vel nettopp dette med maten og hvordan det ble håndtert av crewet. Du kunne velge mellom kylling og fisk til middag. Selvfølgelig forsvant kyllingmiddagene først, så når det ble vår tur var det ikke noe valg lenger. Det måtte bli fisk, for kyllingen var allerede borte. Men det skal sies at fisken var VELDIG god. Det hadde jeg ikke regnet med. Oppvokst som jeg er med fisk rett fra havet, synes jeg veldig ofte at fisken smaker litt gammel når jeg får det ute. Denne hadde ikke snev av gammelsmak og grønnsakene var friske og gode. Det var bare så altfor lite!! Fikk fylt litt inn i det ene hjørnet av magesekken og så var det slutt.
Vi fikk heller ikke noe drikke til maten. Mat og drikke ble delt ut i hytt og pine, uten særlig system, og vi endte altså opp uten drikke. Men da jeg sa ifra etterpå fikk vi veldig mange unnskyldninger, og det var helt tydelig at de fulgte oss veldig opp etterpå. Fikk MANGE spørsmål om jeg skulle ha mere kaffe.....

På tilbakeveien var det også veldig rotete med maten. Det er jo hyggelig å spise sammen, når man først reiser sammen. Men gemalen var allerede ferdig meg sin mat da jeg fikk min, og heller ikke denne gangen ble drikka servert med maten. Det kan absolutt gjøres grep på dette området, for det trakk ned inntrykket veldig mye. Og "biffmiddagen" var så og si uten smak og også VELDIG liten. Synes ikke det er verdt å bestille mat med billetten. En annen gang vil jeg nok heller smøre matpakke.

Alt i alt var likevel min opplevelse med Dreamlineren en veldig positiv opplevelse. Og selv om jeg synes at Kjos gjerne kunne ha sponset meg litt for dette innlegget, så har han ikke gjort det.....Men hvis du skulle lese dette, kjære Bjørn Kjos, så stiller jeg meg ikke negativ til et par billetter t/r USA med det kjempeflotte flyet ditt.... :-) Jeg har ferie neste år også, jeg......

1 kommentar:

  1. Ja dette inlegget synes eg absolutt burde vert sponset ;) Fikk lyst ut å fly nå hehe... ser ut som dere har hatt en herlig ferie. Det lover hvertfall bra når det er greit å gå tilbake til jobb ;) Her har me et par uker igjen, før det hverdagen er tilbake. Men det blir nok ikkje slik langtur på oss. Men synes det er flott å få god tid til å besøke familie også ;) Så får me feriere på de stedene, og med de menneskene me liker aller aller best hehe... ;)
    Ha en nydelig fin søndag!
    Klem

    SvarSlett