tirsdag 29. april 2014

Lære hele livet

Det er aldri for sent å lære noe nytt. Tvert imot er det veldig sunt å stadig lære nye ting og utfordre seg selv litt. Det hindrer de små grå i å legge seg i dvale.
Det gikk plutselig opp for meg i dag at jeg faktisk har vært riktig så flink på dette å lære nye ting de siste årene, og det har i stor grad sammenheng med at jeg har blitt mer bevisst på å pleie interessene mine. Og så tar det ene det andre, ikke sant...?

Fotointeressen ble vekket da gemalen overtalte meg til å kjøpe en mobil med bra kamera. Jeg trengte ikke det, jeg, for jeg skulle jo ha telefon bare til å prate i og sende meldinger. Men jeg er glad jeg hørte på ham. Jeg ble bitt av fotobasillen og fikk etterhvert skaffet meg et allright speilreflekskamera. Dermed måtte jeg begynne å lære meg nye ting. Tenke komposisjoner, dybdeskarphet, blenderåpning, lys osv osv....og så var det jo bare moro! Og ved at jeg begynte å ta bilder av fuglene utenfor vinduet mitt, ble jeg plutselig interessert i å vite litt mer om fuglene. Ja, det baller på seg, vet du :)

I tillegg begynte jeg i en alder av 50 i ny jobb, -en jobb så fullstendig anderledes enn jeg noen gang har vært borti før. En helt ny verden som skal læres og forstås. Det var kjempeskummelt og rart å plutselig skulle være under opplæring igjen, etter å ha jobbet i mange år i et yrke jeg nå kunne og hadde skikkelig under huden. Men du verden så spennende, og det hjelper veldig å ha kolleger som er tålmodige, overbærende og veldig snille mot en grønnskolling som meg :-)

Samtidig begynte jeg på bibelskole. Det er alltid noe nytt man kan lære, og trenger å lære. Nye mennesker å bli kjent med, nye venner å oppdage.


Ja, og i dag har jeg vært på førstehjelpskurs og lært hjerte og lungeredning. Har sjekket tilstanden til kolleger som lå stødd ute i gangene med div symptomer, og under fnising og latter har vi snakket beroligende til hverandre og prøvd å finne ut hva som egentlig har rammet dem. Vi har lagt hverandre i stabilt sideleie og åpnet luftveiene. Litt kleint å spille skuespill på den måten, men veldig veldig lærerikt. Vi har drevet kompresjon og innblåsninger på en prøvedukke og sugd til oss nyttig lærdom.

Konklusjonen min er at det er moro å lære nye ting. Det har aldri vært så moro å lære som det er nå. Tenk om det hadde vært sånn da jeg var 18-20 år....... Men jeg gleder meg virkelig over at det er sånn. Livet blir innholdsrikt og perspektivet blir større, -og de små grå holdes i aktivitet.

Jaja, sånn var det med den saken :-)

1 kommentar:

  1. Ja det er spennende å utfordre seg selv litt.
    Kunne godt tenkt meg å begynt på bibelskole
    Hadde det bare vært noen nære nok.
    Den nærmeste jeg vet om er det to timers kjøring til.
    Og da blir det litt for tøft i tillegg til jobb.
    Men førstehjelpskurs skal jeg på snart.
    Er faktisk lenge siden sist.
    Ha ei velsignet god uke :)

    SvarSlett