onsdag 5. juni 2013

Med fare for å virke gammel.......

Hva ER det egentlig med den der 70-tallsrocken?

Nå har jeg brukt noen dager på å lete i gamle låter fra langt tilbake, og det er bare noe helt spesielt med det musikalske uttrykket fra 70-tallet. Er det fordi jeg vokste opp og var tenåring da, eller er det musikken som er noe helt for seg selv?

Bilde: http://www.last.fm
Her har jeg kjørt Status Quo med Rockin all over the world og Whatever you want i en halvtime nå, og jeg bare merker hvordan musikken tar tak i hele meg. Det er trøkk, det er rått, det er LEVENDE!

Jeg tror vi har noe å lære fra den tiden. Alt var ikke så polert og pertentlig..... Jeg savner noen sånne skikkelig gla´ låter i dag. Kan godt hende de finnes, bare at jeg ikke har funnet fram til dem. Tips meg gjerne.

I kristen sammenheng også burde vi tenke på å få fram låter som setter menigheten i kok, så ingen klarer å sitte stille i benkraden. Vi trenger å berøres i sjelen også, ikke bare i ånden. Vi trenger å la både ånd, sjel og kropp gi seg hen til en ellevill lovprisning av vår Herre, slippe gleden ut så det synes, og juble av hjertets lyst. Det der tullet om å ha gleden på innsiden tror jeg ikke noe på. Glede skal uttrykkes, og klarer vi ikke å uttrykke den er det noe forknytt i oss.

Jeg blir skikkelig inspirert av å høre på disse fantastiske 70-tallslåtene. Masse elgitar, og trøkk i bass og trommer. Det er umulig å sitte stille :-)

Men nå må jeg rive meg løs og gå ut og plante litt blomster. Jeg tripper avgårde på lette ben etter denne herlige oppladinga.....

Bibbiklem


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar