tirsdag 20. november 2012

Marias morgen

Jeg lever i en slags julesangboble akkurat nå. For første gang har jeg skrevet en julesang jeg er sånn noenlunde fornøyd med. Den trenger fortsatt bearbeidelse, og det er den bobla jeg er inne i. Når jeg kjører bil, skal legge meg og sove eller har noen ledige øyeblikk, er jeg straks inne på bearbeidelse, og søker i min indre harddisk etter forbedringer. Hver forbedring gir en egen tilfredsstillelse, og det er en skjønn følelse når brikkene faller på plass. Alle skapende prosesser er vel sånn.

Jeg har ofte tenkt på Maria, Jesu mor, og hvilke tanker og følelser hun kan ha hatt rundt dette å skulle føde Messias. Derfor har jeg også brukt tid i det siste på å lese om da engelen åpenbarte seg for henne og fram til da barnet ble født. Jeg har prøvd å lese mellom linjene, kjenne på følelser, hva hun kan ha tenkt, hvordan hun som ung jente i Israel ble behandlet som ugift og gravid. Marias svar til engelen viser vel tydelig hvilken kaliber denne unge kvinnen var av: "Jeg er Herrens tjenestekvinne. La det skje med meg som du har sagt".

Min julesang handler om Maria, der hun sitter i stillheten etter den svært så innholdsrike natten, og jeg har levd meg så inn i det at følelsene har tatt helt overhånd og tårene har rent.... :) Det er lettest å skrive da! Nå gleder jeg meg til å få satt endelig punktum og bli enig med meg selv om at nå er den ferdig.

Hva skal jeg bruke denne sangen til? Vet ikke. Synge den for meg selv, lære familien den, dele den med venner. Det viktigste er at den ble skapt :)

Kanskje du får høre den en gang, også. Hvem vet :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar