søndag 14. februar 2021

Alt på en gang

Bilde lånt av bakeprosjektet.no 

Det er søndag. Jeg elsker søndager, - de har en egen ro over seg. Stå opp litt senere, sette på kaffen og ta en sen frokost, se på fuglene som har fest oppe på fugleplassen etter at jeg fylte opp alle "matboksene" deres i går kveld. Skulle gjerne ha sittet ute hos dem nå, men det blir fort litt for kaldt i dette vinterværet vi har nå. Gradestokken viste 17 blå da jeg stod opp og selv om det er kaldt synes jeg det er vakkert med ordentlig vinter. Sol, blå himmel og 17 minus er mye bedre enn sludd og regn, som vi ellers er vant med her på østlandet. 

Vel, dette skulle ikke være en værmelding så jeg går litt videre. Ikke nok med at det er søndag i dag, det er også morsdag, fastelavn og Valentines day, eller Alle hjerters dag, som det heter i Norge. Selv om Valentines day skal være en feiring av kjærligheten mistenker jeg at den skaper mye frustrasjon også. Det legges så mye forventninger til en sånn dag og når forventningene ikke blir innfridd blir det sure miner og skuffelser i stedet. I mitt stille sinn tenker jeg "stakkars unge menn som skal innfri alle de romantiske forventningene fra kjærestene sine". Min kjære mann har sluppet greit unna der for jeg bryr meg overhodet ikke om en sånn dag som dette. Ser alle de kommersielle kreftene bak og dessuten setter jeg mye mer pris på den kjærligheten og omsorgen han viser meg i hverdagen enn hjertekonfekten  han skulle føle seg forpliktet til å kjøpe.... 

Fastelavn betyr i følge Wikipedia "kvelden før fasten". Det var en festdag før man gikk i gang med 40 dagers faste 😅 I våre dager burde vi kanskje skjære ned litt på festdagene og innføre noen fastedager. Faste er sunt både for ånd, sjel og kropp og vi dør ikke om vi går noen dager uten mat.

Så var det morsdagen, da. Må innrømme at jeg synes det er litt koselig med morsdag. Ikke fordi jeg skal være i sentrum, men fordi det er en naturlig dag å samle familien på. I år er det likevel litt sårt. Da mamma døde for 12 år siden sa jeg til pappa at "nå kommer jeg til å ringe til deg på morsdagene, for nå må du være både mamma og pappa for meg". Men i år er det ingen å ringe til. Det er ikke mange ukene siden jeg slettet pappa fra telefonen min, selv om det snart er et år siden han døde, og jeg må innrømme at jeg faktisk har ringt nummeret hans noen ganger dette året, bare for å få "dette nummeret er ikke i bruk" i andre enden. Men det er noe med den følelsen av å liksom skulle ringe til ham..... Jeg savner det så veldig! Huff, nå ble det tårevått her! 

Men det er morsdag og jeg må bare legge bak meg det som har vært og være glad for alle årene jeg fikk ha dem. Jeg er eldste generasjon nå og jeg håper jeg kan være med å skape mange gode minner for de som kommer etter meg. Nå skal jeg straks i gang med middagen og så skal jeg bake vannbakkels og så ser jeg fram til en koselig familiemiddag etterpå.

SÅ: Gratulerer med morsdagen alle mødre, Happy Valentines day til alle håpefulle der ute og nyt fastelavnsbollene før dere går i gang med fasten 😉

Bibbiklem


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar