lørdag 11. juni 2016

Dagen da mannen fikk mat!

Det hender jeg overgår meg selv. Ikke ofte, men en gang iblant. Gemalen tør nesten ikke kommentere at han i dag faktisk har fått to varme måltider på en dag.....
Det har vært en av de dagene da jeg har gått her hjemme og kost meg. Pusla litt med klesvask og stort sett blåst i alt annet. En skikkelig avkoblingsdag. Og da får jeg lyst å lage mat. Først hadde vi en skikkelig brunch. Sånn på amerikansk vis, med egg og bacon, nydelig baguett osv. Koser meg når jeg står nede i grillbua og lager mat, og ikke minst koser jeg meg når vi kan sitte og spise leeenge, prate og ha det trivelig.

Den lille cafékroken vår

Men egg og bacon og baguett var ikke høydepunktet i dag. Nei, nå skal du høre. Det her blir en skikkelig matblogg, uten at jeg orket å ta alle de lekre bildene, pynte grillbua og få alt til å se så mye bedre ut enn det er.

Vel, jeg startet med dette:

Viltkrydder med sennepsfrø, pepper, hvitløk osv
 Etter en god runde i morteren duftet det himmelsk. Så fortsatte jeg med dette:

To hjortefiléter
De ble "kledd" i to forskjellige typer viltkrydder og fikk godgjøre seg på benken en times tid.

Mmmm...lukter så godt!
Så var det tilbehøret. Masse løk og sopp. Og når jeg lager villt, da tenker jeg ikke kalorier. Her pøser jeg på med fløte og rømme (to forskjellige typer soppstuing) og det blir masse smak.



Så grillet jeg biffene på sterk varme rett på grillrista 2-3 minutter før jeg la dem i formen og stekte dem på indirekte varme i 5-6 minutter.


Og så, mine kjære venner, satt vi igjen med dette:


Ojojoj, sier jeg bare :) Denne maten hadde virkelig fortjent et bedre bilde, men man har jo ikke tid til sånt når det skal spises!

Og i morra? Jo, da skal jeg tilberede to forben av lam. Har ikke bestemt meg enda for hvordan jeg skal tilberede dem, men det aner meg at grillen blir tatt i bruk i morgen også... Vi får se :-)

1 kommentar:

  1. Ojojoj sier jeg også.... Dette var SNADDER :)
    -Lisbeth-

    SvarSlett