søndag 15. desember 2013

Store ord, gode ord

Jeg lurer på om det er den halvkiloen med plommer jeg spiste for et par timer siden som er årsaken til at jeg sitter her klokken to på natta....Nei, forresten, det lurer jeg IKKE på. Jeg VET at det er derfor jeg sitter her :-) Og når jeg først er nødt til å sitte oppe, kan jeg likegodt skrive litt.

Har vært på bibelskole denne helgen og lært om bibelens integritet. Mye spennende å si om det, men jeg skal la det være usagt. Derimot ble jeg veldig inspirert til å fortsette å lese bibelen slik jeg gjør, tro på dens innhold og til og med anse det som MITT, det som står der :-)

I Norge har vi litt sånn tradisjon på at vi ikke må bruke for store ord. Vi skal være jordnære og nøkterne, og vi må for all del ikke tro at vi er noe.
Bortsett fra nordlenninger da. Nordlenninger har lov til det. Og siden det flyter masse nordlandsblod i årene mine har jeg tenkt å bruke noen store ord her jeg sitter alene midt på natta.

Jeg har nemlig lest så mye de siste månedene om alle velsignelsene det står om i bibelen. Det står MASSE om forskjellige velsignelser, og siden jeg liker velsignelser har jeg brukt mye tid på å lese om dem.

Det står at jeg skal være velsignet i byen. Jeg liker det! Jeg vil veldig gjerne være velsignet i byen, altså i Sarpsborg. Og ute på marken er jeg også velsignet. (Ikke så ofte jeg er der, men godt å vite at velsignelsen gjelder der også...) Min livsfrukt er også velsignet, -altså barna mine (Maria og Johannes, hører dere etter..... Og barnebarna!) Kattene er velsignet, for velsignelsen gjelder også husdyrene mine. Kurven min er velsignet. Og bakstetrauet. Da bør jeg kanskje begynne å bruke det litt oftere.... :-) Fiendene mine (hvis jeg hadde hatt noen)skal flykte fra meg på sju veier.
Herren byr også sin velsignelse være med meg i min matbod. Ja, det vet jeg! Mange ganger har det vært fullstendig tomt for penger, men matboden har aldri vært tom for mat.
Han byr også sin velsignelse å være over mitt arbeid (god grunn til å ansette meg.....hehehe...litt intern, den der).

Gud skal gi meg rikelig av alt som er godt. Ja, det har han virkelig gjort. Det står at han skal åpne for meg sitt velfylte forrådskammer, himmelen, og velsigne alt jeg gjør med mine hender. Jeg skal låne ut til andre, men selv skal jeg ikke trenge å låne.

Han gjør meg til hode, og ikke til hale. Jeg skal alltid ha fremgang, aldri tilbakegang. Jammen synes jeg dette er godt lesestoff. Og så tror jeg på det også!

Men det er mer. Hør her : Kraft og verdighet er min drakt, og jeg kan le mot dagene som kommer. Er ikke det bra da, kanskje? Le mot dagene som kommer....Fantastisk. Jeg starter dagene mine med å si det ut. Høyt. Mange ganger. Fordi jeg tror på det, fordi jeg blir oppmuntret selv av det, og fordi jeg tror at ord skaper det de sier.

Jeg har funnet ut at det er mye bedre å snakke om velsignelsene som Gud har for meg, enn å snakke om bekymringer og vanskeligheter. Da graver man seg bare ned. Men det jeg skriver her gjør meg glad. Lykkelig. Happy. Forventningsfull. Og det gir overskudd.

Bare prøv du også :-)

1 kommentar:

  1. TAKK for at du deler….det velsigner følgerne dine….
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett