onsdag 5. desember 2012

Advent, - hva venter vi på?

Det skrives mye om advent nå om dagen. Selv har jeg aldri riktig skjønt hva advent går ut på, i det religiøse landskapet.

"Vi venter på han som skal komme", sier mange kristne. Men har ikke han kommet da, tenker jeg. Vi trenger vel ikke gå og vente på noen som har kommet. "Vi venter på at han skal komme tilbake". Vel, hvis det er tilfelle synes jeg det er ille dumt at vi venter på det i fire uker i desember, og når jula er over slutter vi å vente.......

Jeg vet at jeg er en person som har en tendens til å plukke ting fra hverandre. Jeg liker å vite HVORFOR vi gjør det vi gjør. Spesielt når det kommer til det som har med tro å gjøre. Tillærte religiøse handlinger blir meningsløse for meg hvis de ikke har noe "fornuftig" innhold. Derfor vil jeg å vite HVORFOR.

Jeg liker å feire Jesu bursdag. Om jeg feirer den til riktig tid eller om det egentlig er en hedensk høytid som har blitt gjort om til en kristen høytid bryr jeg meg mindre om. Jeg vet med meg selv at  jeg feirer at Jesus kom til denne verden, og med ham ble Guds rike tilgjengelig for meg. Det er jeg uendelig takknemlig for og det er noe jeg synes er verdt å markere. De siste årene har faktisk julefeiringen blitt mye viktigere for meg enn noen gang, og adventstiden er en tid da jeg ofte går ned på kne i all enkelhet og takker for Hans trofasthet gjennom livets skiftende tider.

Men vente? Nei, jeg skjønner ikke den.

Hvis du vet hva det handler om, vil du da være snill og forklare meg det?

Spørsmålsklem fra Bibbi :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar