søndag 4. november 2012

Kaffekopp og slækkeklær

Søndagsstemning!

Jeg elsker den følelsen! Ro i huset. Søndagsmiddagen står og putrer på ovnen. Sette seg ned med en kaffekopp i ro og mak og vite at jeg egentlig ikke MÅ noe som helst. Kan pusle rundt i "slækkeklær" (nei, jeg sa ikke sæggeklær.....), gi håret en sårt tiltrengt hårkur, pynte bordet til middagsgjestene kommer, -og sånne ting som bare er koselig.

Og så var det jo så trivelig å våkne med barnebarn i huset i dag. Det gir en ekstra god start på dagen.  Jeg er ikke bedre enn at jeg utnytter hans gode sider. Han elsker å hjelpe til med praktiske ting, så jeg utstyrte ham med en støvbørste og viste ham de stedene jeg ikke har kommet til med støvsuger og mopp på lange tider...... Så kunne jeg ordne frokost mens husets vanskelig tilgjengelige kriker og kroker ble rengjort. Ja, hvorfor ikke :)

Jeg har fått med meg at det er Allehelgens søndag i dag. Har aldri hatt noe spesielt forhold til sånne dager. Å minnes sine kjære som har gått bort er jo noe man gjør jevnt og trutt hele året igjennom, men for noen er det sikkert godt å ha en sånn dag og lage en ekstra markering på.

Selv tok jeg meg en liten tur på kirkegården da jeg var ute på Hestmannøy. Tok dette bildet der. Det gir meg klare assosiasjoner til hvordan det pleier å være på kirkegårder: kaldt og ensomt.....


Jeg er glad for at jeg har et håp som strekker seg langt utover dette livet. At jeg ikke trenger å klamre meg til en grav, men at det kommer en dag av gjensyn.  Kristus er mitt håp, både for dette livet og det kommende :) Minnene etter mine kjære gjemmer jeg i hjertet, og så besøker jeg gravstedet en gang iblant for å se at det ser greit og velstelt ut. De er jo uansett ikke der!

Nå skal jeg bevege meg ut på kjøkkenet og gjøre klar resten av middagen. Jeg gleder meg til fellesskap med gode venner i dag. Venner vi har delt både sorger og gleder med, og som vi skal fortsette å dele sorger og gleder med.

Ha en strålende søndag, kjære deg. Husk at nettopp du betyr mye for noen, og at det finnes mennesker som er uendelig takknemlig for at du finnes i deres liv.

Stor klem fra Bibbi




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar