mandag 24. november 2014

Intervju med Gud

Jeg drømte jeg hadde et intervju med Gud.


"Kom inn", sa Gud. "Så du vil gjerne ha et intervju med meg?"
"Ja, hvis du har tid", sa jeg.
Gud smilte og sa: "Min tid er evig, og det er nok av den til å gjøre alt. Hvilke spørsmål er det du ønsker å stille meg?"
"Hva overrasker deg mest med menneskene?"

Gud svarte:
"At de blir trøtte av å være barn, haster med å vokse opp og så ønsker å bli barn igjen......
At de mister helsa si for å tjene penger, og så mister pengene for å gjenopprette helsa si....
At de tenker med engstelse på framtiden, glemmer nåtiden og på den måten verken lever i nåtiden eller i fremtiden....
At de lever som om de aldri skal dø, og dør som om de aldri har levd...."

Guds hender tok mine og vi var stille en stund. Så spurte jeg: "Som en forelder, hvilke av livets lærdommer ønsker du at barna dine skal lære?

Gud svarte med et smil:

"Å lære at de kan ikke få andre til å elske seg. Det de kan gjøre er å la seg selv bli elsket....
Å lære at det mest verdifulle er ikke hva de har i sine liv, men hvem de har i sine liv....
Å lære at det ikke er bra å sammenligne seg med andre. Alle vil bli dømt ut fra sine egne gjerninger, ut fra hvem de selv er, uten at de sammenlignes med andre....
Å lære at en rik person er ikke den som har mest, men den som trenger minst....
Å lære at det tar bare noen få sekunder å lage dype sår i mennesker vi elsker, mens det vil ta år å lege dem....
Å lære å tilgi ved å praktisere tilgivelse....
Å lære at det finnes mennesker som elsker dem dypt, men som ikke vet hvordan de skal uttrykke eller vise sine følelser.....
Å lære at penger kan kjøpe alt annet enn lykke....
Å lære at to mennesker kan se på den samme tingen og se den totalt forskjellig....
Å lære at en sann venn er en som vet alt om dem, men som liker dem likevel....
Å lære at det ikke alltid er nok å tilgi andre, men at de også må tilgi seg selv...."

Jeg satt der en stund og nøt øyeblikket. Jeg takket Ham for hans tid og for alt Han har gjort for meg og min familie, og han svarte: "Bare hyggelig. Jeg er her 24 timer i døgnet. Alt du trenger å gjøre er å kalle på meg, så vil jeg svare".
(Forfatter ukjent )

Jeg fant denne da jeg ryddet litt i skuffene mine her om dagen og fikk så lyst til å dele den med deg. Ganske fin, synes du ikke...?

3 kommentarer:

  1. Ja den var fin.
    Kopierer den nok til bruk en gang..
    Ha ei velsignet god uke :)

    SvarSlett
  2. Nydelig!
    Så mange gode, viktige og 'liv-styrkende' påminnelser!
    Klem :D

    SvarSlett