fredag 11. april 2014

Påskekyllinger, påskeegg, -og Jesus

Du godeste! Ser på facebook at det er påske snart.... Javel ja! Da burde jeg vel i det minste skaffe meg en liten potte med påskeliljer. 
Innrømmer at jeg er lite god på å pynte til påske.  Pleier å finne fram noen gule lys og noe småplukk i siste liten. Og egentlig tror jeg at det kommer av at det ligger en liten protest i meg. En protest mot en stadig mer kommersialisering av det som finnes av kristne høytider. Jeg har ikke LYST til å bruke penger på gule ting! Egentlig er jeg ikke glad i gult i det hele tatt, og jeg kan på ingen måte se sammenhengen mellom gule lys, gule duker, påskekyllinger og påskeharer +++++ og påsken som den høytiden den er.

Kanskje jeg er enspora og trangsynt, men jeg er meg. Og jeg prøver fortvilt å holde tak i en liten flik av opprinnelsen. Jeg mener ikke at det bør være motsetninger mellom å tro på påskens budskap og å pynte huset fint til påske, men det er noe i det hele jeg ikke setter pris på. Akkurat som med jul. Det legges opp til et kjøpepress. Og jeg synes påskeeggene blir større og større for hvert år. Hvor mye godteri klarer man egentlig å putte i seg i løpet av påsken? (Joda, jeg er selv blant dem som klarer ufattelige mengder til tider, men det er vel en grense.......)

Jeg klandrer ikke dere som koser dere med å pynte. Hadde nok trengt litt mer av den egenskapen selv, og jeg synes det ser riktig så fint ut når jeg titter på bildene på facebook av påskepyntede hus. Og jeg er ganske sikker på at de fleste som har et forhold til påskens budskap selv finner en bra ballanse på dette området. Det er vel heller varehandelens kupp av de kristne høytidene jeg reagerer på. Som kristne ønsker vi ikke at det fantastiske Jesus gjorde for hele menneskeheten da han døde på korset, skal forsvinne i påskeharer, fjær og gule lys. På samme måte som vi ikke ønsker at Jesu fødsel skal bli borte i pakker og julekuler.Jeg tror at ordet ballanse er et nøkkelord her :-)

Jaja, så fikk jeg lirket av meg noen meninger igjen, mens jeg drakk kaffen min og spiste en bolle med brunost til lunsj. Ha en fortsatt god dag, -og helg! Den ser lovende ut her i Sarpsborg.

4 kommentarer:

  1. Vet du.. eg er så enig ! Og eg har og alltid vert dårlig til å pynte til påske. I år tenkte eg at eg må komme meg på en brukt butikk å se om eg finner noe koselig påskepynt, for eg har nesten ingenting. For Joda me kan pynte og kose oss, men det er fort gjort å glemme opprinnelsen oppi det hele. Gule kyllinger blir viktigere enn hva me egentlig "feirer". Det er trist synes eg...
    Men.. riktig god påske til deg og dine ;)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Åshild. God påske til deg også :-)

      Slett
  2. Har ikke hatt frem noe påskepynt i år.
    Men har etpar potter med påskeliljer,
    og etpar andre planter. Men ellers har
    ikke tida strukket til å gå på loftet for å hente
    ned noe av pynten. Er heller ikke så glad i gult.
    Tror det blir en påske med hvite lys, ei krukke med
    påskeliljer og noen påskeservietter. Servietter må en jo ha
    så da kan jeg jo kjøpe noen som er "påskete"
    Ønsker deg ei velsignet god påskehøytid :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Riktig god påske til deg og dine også :-)

      Slett