torsdag 10. april 2014

Det er menneskene som er viktige

Det gjør godt med et aldri så lite avbrekk i hverdagen innimellom. Den type avbrekk som gjør at man får tid til å tenke tanker man ellers ikke rekker å tenke. Skjønner du hva jeg mener?
Har nettopp kommet hjem etter tre dager i Tromsø hvor jeg besøkte pappa, som fikk en liten tur til sykehuset. Der kunne jeg koble ut alt jeg ellers er så opptatt med i hverdagen, som jobb og alt det andre som vi "må" hele tiden. Det er greit at man må på jobb, men alle de andre "mågreiene" får man ikke gjort når man reiser bort noen dager. Og vet du hva, livet går veldig bra likevel.... :-)

Det er godt og viktig å bli påminnet om hva som egentlig betyr noe her i livet noen ganger. Prioriteringslista har veldig lett for å bli feil når man durer avgårde i hverdagens mas og kjas.

For en tid tilbake leste jeg en undersøkelse som var gjort blant eldre, der de ble spurt om det var noe de angret på i livet. Det som gikk igjen var at de skulle ønske de hadde brukt mer tid på familie og venner.
Jeg lurer på hva det er som ligger til grunn for at vi har så lett for å prioritere oppgaver i stedet for fellesskap..... Er det at vi føler et forventningspress på å prestere noe? Må vi vise at vi "får det til", at vi duger? Eller kommer vi bare inn i en vond sirkel som er vanskelig å komme ut av igjen?

Ja, jeg vet sannelig ikke, men du verden så godt det var å få noen dager sammen med pappa igjen. Jeg ser ham jo altfor sjeldent, siden vi bor på hver vår kant av landet. Og da blir sånne dager veldig dyrebare og det blir så viktig for meg at vi når hjertene til hverandre og ikke bare surfer på overflata.

Jeg vet at dette er sagt mange ganger, og at det nesten blir en klisjé, men det viktigste vi har i livet er familie, slekt og venner. At vi er der for hverandre når vi trenger hverandre. Det gir en trygghet i hverdagen. Jeg har sett det i så mange situasjoner de siste årene. Man møter ting i livet der man trenger noen å stå sammen med. Noen som oppmuntrer eller bare er der. Jeg vet hva det har betydd for meg og andre av mine nære og kjære.

La oss sjekke prioriteringslista vår med jevne mellomrom og sørge for at det er MENNESKER som står øverst på den lista. Så kan alt det andre komme etterhvert.....

2 kommentarer:

  1. Helt nydelig skrevet! Her er det noe å reflektere over for oss alle!

    Gud velsigne deg og dine!

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Ingar. Må du ha en fin dag der du er :-)

    SvarSlett