mandag 9. desember 2013

Julestemning og piri piri

Stemning. Kan vel ikke akkurat kalle det julestemning, men det er en slags ro som kommer over meg her jeg sitter og ser ut av vinduet. Snøen daler sakte ned og det er fortsatt såpass tidlig at adventsstaken gir gjenskinn i vindusruta.
Forrige uke var jeg stressa! Så til de grader! Men så kom snøen og med den kom arbeidslysta, og dermed har jeg fått tatt igjen en del forsømt her på hjemmebane. Stua er pyntet til jul, jeg har kontroll på julegavene og har såvidt begynt å bake. 

Bake ja. Nå er ikke jeg blant dem som baker så mye til jul. Er oppvokst med at man skal ha sju slag, og da var det helst av den tørre sorten. Som kan oppbevares i boks. Selv er jeg veldig glad i julekaker av alle slag, -særlig fattigmann, men siden jeg er den eneste i huset som liker slike kaker blir det ikke til at jeg baker dem.


Men kakemenn baker jeg hvert år. Og krydderkake. I år fikk krydderkaka mi en fornyelse. Oppdaget nemlig litt sent at jeg manglet både ingefær og nellik i malt form, så jeg måtte improvisere. Det ble fersk, finhakket ingefær og ingen nellik. Derimot tok jeg og finhakket én piri piri og hadde i deigen, som et lite eksperiment. Var litt usikker på om kaka måtte serveres med brannslokningsutstyr, men det gikk veldig bra :-) Den ferske ingefæren gav en nydelig smak, og piri piri gjør at det kjennes litt at det faktisk er krydderkake du spiser. Et lite snev av brenning på tunga...

Nå skal jeg ut i dagen og se om jeg klarer å muntre opp noen stressede sarpinger på en mandag i desember. Man kommer langt med godt humør i alle fall....

1 kommentar:

  1. Så gøy å prøve noe nytt da,
    spesielt når det fungerer ! ;)
    nei det er jo ikkje så gøy å bake så mye,
    når det bare er en selv som spiser det...
    Eg har ikkje bakt så mye før,
    men i år har det blitt kjekkere.
    Hjelper godt å ha ei lita som er veldig glad i kjeks merker eg ;)
    Klem

    SvarSlett