fredag 25. januar 2013

Åndenes makt 2

For en tid siden fikk jeg spørsmål fra Tonje Haugeto Stang om jeg ville komme til Tomb jordbruksskole og holde et foredrag for elevene på en "Åndenes makt kveld". Med skrekkblandet fryd svarte jeg ja. Temaet trigget meg og jeg trives veldig, VELDIG godt med å snakke til ungdommer. De er så direkte og man trenger ikke å veie ordene sine på samme måte som i enkelte andre sammenhenger jeg kjenner godt.... :)

I går var kvelden, og jeg må bare få si TUSEN TAKK til lærere og elever på Tomb for en veldig hyggelig kveld.


Åndelige fenomener er ting som opptar unge veldig mye, og det er også knyttet mye frykt til det. De leker med spiritisme og andre åndelige ting, og skjønner ikke hvorfor de er så redde. Jeg håper det henger en stor varselstrekant igjen etter meg der borte, og at de virkelig skjønte at det finnes krefter man ikke skal leke med.


En stor honnør til lærerene som tar fram sånne temaer og lar dem fyre løs med spørsmål de sitter inne med.



Folk må skjønne at det finnes en åndelig dimmensjon og at vi må forholde oss til den på en sunn måte. Man kan ikke sette døra på vidt gap i huset sitt og etterpå lure på hvorfor alle verdisakene er borte. På samme måte kan man ikke åpne sinnet sitt for åndelige krefter og etterpå lure på hvorfor man blir plaget av angst og frykt.

Det finnes EN som det er trygt å gi seg til. Han bringer kun fred inn i livet vårt og smeller ikke til oss ved neste korsvei. Jesus skaper fred i menneskers liv. Djevelen skaper frykt. Og vi skal heller ikke glemme at den ånd vi tjener her i livet også har krav på vår sjel i evigheten.

Jeg sitter igjen med en god opplevelse etter gårsdagen. Skulle gjerne hatt tid til å prate litt mer med elevene og fått hørt mer om hva de tenker og opplever, men tiden går fort en sånn kveld.

Ha en fin fredag, kjære deg. Det er snart helg, og vi avrunder bønneuka i Sarpsborg med en fantastisk lovsangskveld. Er du i nærheten kan du stikke innom Bethania Normisjon i Kirkegata kl 19 i kveld.

Snakkes.

Stor Bibbiklem

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar