søndag 23. desember 2012

Kvelden før kvelden

Og her sitter jeg og føler nesten at jeg har hatt julaften i dag også.
Den beste lillejulaften noensinne. Fri fra jobb, ferdig med det meste før jeg la meg i går kveld (eller nærmere bestemt natt...hehe) og hele familien samlet til julegrøt og mange gode timer sammen.

Englekoret mitt er klar for julens lovsanger

Hør bare på den lille her: Ei lita jente stikker hånda si i mi og sier. "Kom Bestemor, kom!" Så drar hun meg inn på rommet og er nøye med at vi skal lukke døra. Hun finner fram ei bok, rigger til med to puter i senga så vi skal sitte godt og så er det lesestund. Tror du jeg koser meg, eller? Jeg føler meg rett og slett veldig priviligert. Det er sånne små episoder som får hjertet mitt til å hoppe og dunke av vill glede, som gjør livet til noe helt fantastisk og øyeblikkene til oaser med nytt påfyll.

Etter en hektisk desembermåned setter jeg kanskje ekstra stor pris på det akkurat nå. Jeg har gått litt på høygear den siste uka, litt sånn at det har vært vanskelig å roe ned når jeg først har hatt mulighet. Men i dag har jeg senket skuldrene og bare gått og puslet med familien rundt meg. Har stått på kjøkkenet og stelt istand mat mens jeg har lyttet til praten og latteren fra store og små, og ledd for meg selv av fjollete kommentarer og tørr humor.



Og innimellom har jeg kastet et blikk opp på det store røde hjertet som henger ved kjøkkenvinduet. Et hjerte som Herren selv ba meg kjøpe en gang da livet var tøft, som et løfte om Hans omsorg og at alt skulle bli bra. Det ble som Han sa, og hver jul henger hjertet der som en påminning. Han er mer enn et barn i en krybbe for meg. Han er selve grunnvollen i livet mitt, og den takknemlighet jeg kjenner er mye større enn ordene mine kan romme. "Tusen takk" høres flatt ut i denne sammenhengen.

Gjett om jeg skal feire jul! Og gjett om jeg vil følge hyrdenes og vismennenes eksempel, og bøye meg for Kongen. I dag ligger Han ikke i krybben, men sitter ved Faderens høyre hånd i himmelen, full av herlighet og kraft.

DET er hva som er jul for meg, -og alt det andre som følger med er hyggelige opplevelser med god mat, gaver, familie og venner. Jeg elsker det, alt sammen.

Jeg vil avslutte i kveld med å ønske deg en velsignet jul. Vær snill og ikke stress deg gjennom høytiden. Det er tid for hvile nå, tid for å samle nye krefter og lade batteriene. Både du og jeg trenger et avbrekk i hverdagen innimellom, -så la oss bruke det riktig når vi først får det.

Stor juleklem til deg fra Bibbi



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar