tirsdag 20. mars 2012

Slipp barna løs, det er vår!

"Barn bør få skade seg" var en litt spesiell overskrift på Vårt land i dag, men når jeg leste artikkelen skjønte jeg at det var tanker jeg selv har gått med i mange år.

Jeg synes det er helt utrolig at generasjoner før denne har klart å overleve. Vi hadde ikke barnesikring på kjøkkenet, støtsikker sand under huska, eller huske som var støpt fast i bakken. Heller ikke sykler med støttehjul. Vi lekte i skog og mark, klatret i trær, hoppet i høyet, lekte i fjæra og fikk på en helt naturlig måte lære hvor grensene gikk. Som alle generasjoner før oss.

Men nå er alt farlig. Alt som er moro for barn er farlig. Stakkars, de kan jo slå seg. Huff, de kan jo få litt vondt. De skal pakkes inn i verneutstyr og polstres i hue og baken før de kan slippes ut (jada, jeg vet at jeg overdriver).

Det forundrer meg ikke hvis det er kommersielle krefter som står bak alle disse nye reglene som kommer. De selger beskyttelsesutstyr i stor skala og gjør god business på "redde" foreldre.

Nei folkens, slipp barna løs, det er vår!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar