mandag 28. august 2017

Litt av hvert fra meg igjen


Det er høst, ingen tvil om det. Selv om jeg i går satt ute og sugde til meg varme stråler fra sola er tegnene på høst ganske åpenbare. Man kjenner det på lufta. Den er mye friskere. Det vokser sopp på plenen og sommerblomstene synger på siste verset. Vel, det sistnevnte skyldes ikke bare høsten.... Det har litt å gjøre med henne som steller dem også. Har lett for å bli litt sløv med stell av blomstene sånn på sensommeren, dessverre.
For en uke siden var jeg ikke klar for høsten, men nå er det helt greit. Sånn er det hvert år. Jeg vil ikke gi slipp på sommeren, men så kommer høsten og så blir jeg påminnet om at det faktisk er min favorittårstid. I år får jeg også lønn for at jeg har matet fuglene raust i vinter: det vokser solsikker der skogen pleide å være. Gule "soler" som frisker opp i terrenget. Det var vel neppe planlagt fra fuglenes side å plante solsikker, men du verden så trivelig det er. Nå har jeg skrevet opp på lista mi at jeg må huske å kjøpe fuglemat igjen. Kjøper i Sverige i store sekker, fyller over i plastkasser og har lager for hele vinteren.

Passer fint i stua også, den :)

Apropos liste. Jeg må skrive litt om det. Jeg har jo blitt sånn listefreak det siste året, -både privat og på jobben. Startet med Bullet Journaling i februar og går nå rundt med livet mitt i ei bok. "Den hellige boka" som svigerdattera mi så treffende kalte den. Vel, det er en annen bok som er den hellige boka, og den er fortsatt rangert øverst av mine favorittbøker. Men nåde den som rører journalen min, eller pennene jeg bruker.....!

I den boka skriver jeg ned alt jeg har å gjøre. Oversikt over husarbeid fra uke til uke, middagsplanlegger (som jeg fortsatt strever med å følge opp), oversikt over oppgaver som ikke gjøres så ofte (f.eks storrengjøring), gavelister til bursdager og jul, handlelister osv osv. På jobben starter jeg hver dag med å skrive ned alle oppgavene som må gjøres den dagen (har en egen bok for jobben). På denne måten får jeg tømt hodet og slipper å gå rundt å måtte huske alt mulig, og jeg får en oversikt over gjøremålene.
Stressnivået mitt har gått drastisk nedover etter at jeg begynte med dette, kun fordi jeg slipper å holde styr på alt i hodet. Herlig befriende!

Men boka er mye mer enn lister. Den er en rekreasjonsbok for meg. Jeg koser meg med kludring, tegning og fine skrifter. Jeg skriver ned skriftsteder som betyr mye for meg og den blir også en dagbok der jeg kort oppsummerer dagen.



Jeg har i alle år savnet et system som kunne hjelpe meg å holde oversikt. Har prøvd å bruke telefonen, men det skar seg fort. Beskjeder til meg selv på telefonen fungerer ikke for meg. Hele greia her er at jeg må bruke penn og papir og jeg har oversikten fysisk tilgjengelig uten å måtte være pålogget. Etter hvert som jeg har lært meg å bruke den og har funnet et oppsett som passer for meg, har det bare rett og slett blitt en bra greie for meg. Sånt gjør meg faktisk veldig gla 🙂

Bibbiklem


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar