tirsdag 18. mars 2014

Pusterom

For meg som for deg kan hverdagen balle på seg litt innimellom. Det er jo ikke sånn at man til alle tider rår over hverdagen sin. Enkelte uker går det i ett fra morra til kveld og er jeg ikke våken da, tøyer jeg strikken litt for langt og så blir det en liten nedtur i etterkant.
Men jeg har lært meg et ord som er til veldig hjelp i sånne tider : Pusterom :-) Jeg elsker det ordet! Det har hvile og ro i seg og kan utarte seg på forskjellige måter. Det handler om å gi meg selv øyeblikk i løpet av dagen som gir oppdrift.

For meg kan det være å sitte i 10 minutter og se på småfuglene som besøker matstasjonen utenfor kjøkkenvinduet mitt. Alle andre tanker er koblet ut eller blandet med litt stille bønn. Det kan være å ta lunsjpausa ved Tunevannet, helt alene, for å trekke frisk luft og komme litt vekk fra hverdagssituasjonen der og da. Eller lage meg en kopp kaffe, sette meg ut og lukke øynene noen minutter og bare lytte til lydene fra skogen. En tidlig morgenstund ved Tvetervannet, eller en spasertur med kameraet.

Sånne små øyeblikk har gjort noe med hverdagen min. Etter at jeg ble bevisst på disse tingene har jeg sluppet å slite med indre stress, -noe jeg hadde fryktelig mye av for noen år siden.

Nå skal jeg gjøre meg klar og dra på jobb. Ønsker deg en god tirsdag, med all den ro og fred du trenger. Kanskje det blir fullt ved Tunevannet ved lunsjtider etter dette innlegget :-)

1 kommentar:

  1. Ja en trenger noen pusterom i hverdagen.
    Må ha det innimellom alle gjøremålene jeg for å klare
    travle dager.
    Ønsker deg ei fortsatt velsignet god uke :)

    SvarSlett