fredag 5. juli 2013

Fotoglede

Jeg har hatt speilreflekskamera i litt over et år. Det har vært et utrolig artig år. Jeg har fått et leketøy som jeg virkelig setter veldig stor pris på. Og så er det jo så fint at det er så mange automatiske programmer på dette kameraet, for da er det jo bare å knipse uten å måtte tenke så mye....
........har jeg tenkt.

Men etterhvert kjenner jeg behovet for å skape bildene selv. At jeg selv, og ikke kameraet, skal bestemme hvordan bildene mine skal være. Men jeg må innrømme at jeg har hatt litt "knappangst". Hva er de til, alle disse knappene og innstillingene? Det har virket som en ugjennomtrengelig jungel for meg. 

Men så fikk jeg denne boken, og plutselig var knappangsten borte og jungelen var ikke så tjukk lenger. Forfatterne her formidler kunnskap på en måte som gjør fjell til småstein. Jeg fikk den ene aha-opplevelsen etter den andre. "Dette kan jeg klare", "dette får jeg til", "dette kan jeg lære" var det jeg tenkte underveis.

Dette er ikke en bok full av tekniske utlegninger og ord som ingen forstår. Her formidles det fotoglede og kunnskap på en inspirerende og humoristisk måte. Jeg elsker det! Og hvis noen tror at jeg sponses for å skrive dette må dere tro om igjen. Det er ren og skjær begeistring som får meg til å dele det. Har du lyst å lære hvordan du kan få mer ut av kameraet ditt enn å kjøre auto, så sier jeg bare: LØP OG KJØP!

Jeg har dypdykket i denne boka den siste uka. I natt har jeg drømt om lukkertider og blenderåpninger :-) Er vel et tegn på at det begynner å nå inn. Så nå er det egentlig bare å øve og øve og øve. Til jeg finner MITT uttrykk og personlighet i fotograferingen. Moro!

Det er fredag, og om noen timer starter ferien for mange. Jeg håper dere får en varm og god ferie (ikke slik som i dag i Sarpsborg!!!). Nyt den og ta vare på hverandre. Og titt gjerne innom. 
Jeg er her, selv om du har ferie :-)

Stor Bibbiklem






3 kommentarer:

  1. Hei ;)
    Takk for anbefalingen! Denne fikk eg veldig lyst til å skaffe meg ;) Har hatt speilreflex i et halvt år, og prøver meg frem på manuell. det blir som regel rimelig bra, men ikkje veldig bra slik eg vil ha det. Så kanskje den kan hjelpe meg på vei ;)Lykke til med din fotoferd ! ;)Og ha ei riktig god helg
    Klem fra ei som og er her, selv om andre har ferie... (Har vel på sett å vis evig ferie her, selv om det ikkje alltid føles slik ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig hilsen, Åshild. Jeg anbefaler deg VIRKELIG å skaffe deg boka. Den er en vitamininnsprøytning, med masse fine tips og enkle forklaringer. Tell me about it... :)

      Slett
  2. Dette er boka som får klønene til å forstå. Hilsen superkløna som stadig må bla i den, ennå. Neida, men den fikk meg til å forstå mer og det er en utrolig artig bok også. De skriver jo morsomt :)

    Anbefales virkelig!!!!

    SvarSlett