onsdag 18. desember 2019

Juletradisjoner på godt og vondt


Er det flere enn meg som noen ganger tenker "skulle ønske jeg hadde skjønt dette da jeg var 30 år"?
Selv er jeg stadig innom den tanken, men så er det jo engang sånn at for å få erfaring må man eldes.

Jeg har fått noen erfaringer angående jul de senere årene som jeg virkelig synes er verdt å ta med seg, og som jeg gjerne skulle fått opp øynene for mange år tidligere. Det er jo en kjent sak at vi tar med oss ting fra barndomshjemmet, men det er slett ikke alt som er like bra, og noen ganger må man se saker og ting i riktig lys.

F.eks HVORFOR vasket mamma ned huset til jul hvert år? Jeg holdt på med det samme selv i mange år, helt til jeg begynte å spørre meg selv hvorfor i all verden jeg skulle vaske når kluten slett ikke ble møkkete..... Hjemme hos oss fyrte vi med kull, og både mamma og pappa røykte da jeg var lita. Tak og vegger var gule av tobakksrøyk, så selvfølgelig måtte det vaskes. Hos meg går det fint å fyke over med en tørrmopp og heller vaske der det er flueskitt.

Mamma bakte alltid småkaker til jul, men hvorfor gjør jeg det når familien min er mye mer glad i gjærbakst og andre typer kaker?? Jo, fordi det sitter i meg at det er noe som man må gjøre til jul. Enda jeg blir sittende med den kakeboksen helt alene. Nå kjøper jeg heller LITT småkaker hos bakeren for å dekke det lille behovet jeg selv har, og så baker jeg litt andre ting i stedet. 

Det samme med lefse og gomme. Jeg elsker lefse og gomme, men jeg har ikke klart å gjøre det til en favoritt verken hos mann eller avkom. Dermed har jeg strøket det av julelista for godt. I stedet for å bruke timer på noe som jeg spiser litt av alene, bruker jeg heller litt penger på å kjøpe lefse, hvis jeg får lyst på det. Enkelt!

Mamma var klar på at hver krok skulle være ren til jul. Og rengjøringa skulle selvfølgelig være så tett opptil jul som mulig. Jo, jeg ser den, og jammen er det en god følelse når hver krok i huset er ren og det lukter friskt av grønnsåpe overalt. Men jeg har oppdaget at grønnsåpelukta forsvinner veldig fort, men det gjør ikke stresset som bygger seg opp for at man skal få alt gjort i tide. Jeg husker for mange år siden at det var en venninne som sa til meg at "nei, hun skulle bare ta en vanlig helgerengjøring til jul". Jeg holdt på å dette av stolen, det går da ikke an å bare gjøre helgerent til jul. Men det gikk fint an for henne. Husker du det, Erna? 😊 Nå tar jeg også helgerengjøring til jul og det går så fint, så!

Dere skjønner hvor jeg vil hen. Selv om jeg elsker jul og er tidlig ute med å pynte og gjøre det koselig har jeg bestemt meg for at jul ikke skal være synonymt med stress og mas. Om jeg ikke rekker å få vaska bak sofaen to dager før jul så er det bare jeg selv som vet det. Ingen andre tenker i de baner i det hele tatt og ingen har vondt av det. Kun jeg, hvis jeg velger å fokusere på det. Og det gjør jeg ikke lenger.

Det finnes mye bedre ting å fokusere på. Julen handler om Jesus. Punktum. Den handler om fred, forsoning, Gud som ble menneske.

"For et barn er oss født, en sønn er oss gitt. Herreveldet er lagt på hans skulder. Han har fått navnet Underfull rådgiver, Veldig Gud, Evig far, Fredsfyrste."

Det er koselig med jul. En lysets høytid midt i mørke vinteren. Vi trenger det og kan glede oss over det.

Som en avslutning på dette innlegget har jeg lyst til å dele med dere noe som gledet meg skikkelig i dag. Ja, noe som gledet meg så veldig at det fikk tårene til å renne, fordi jeg kjente omsorgen som lå bak. Det lå en uventet pakke i postkassa. Da jeg leste avsender på pakka ringte det noen bjeller, men det var først da jeg åpnet pakka og fant kortet som lå inni at det gikk skikkelig opp for meg hvem det var fra. Vi som blogger har jo gjerne litt kontakt med andre bloggere og hun som sendte pakka til meg har en blogg som heter Med Gud i hverdagen Jeg anbefaler deg å sjekke den ut, hun skriver innmari mye fint. Jeg vet at hun ikke er ute etter omtale pga gaven hun sendte meg, men jeg ble så rørt og synes hun fortjener en liten gest tilbake. Se hva hun gav meg:


To flotte sitteunderlag i farger som jeg elsker, og nydelige hekla hjerter og snøfnugg til å henge på juletreet. Vakkert! Helt etter min smak. 

Noen velger å glede andre og til syvende og sist er det jo det som gjør oss selv mest glad også. 
"Den største glede er å gjøre andre glad." 

Tenk så mange vi kan glede hvis vi lar det være fokuset resten av adventstida og jula. 

Bibbiklem


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar