mandag 29. august 2016

Stergos, -vår mann i Rhodos

I går kom vi hjem fra Rhodos og nå sitter jeg her i stua mi, tidlig på morgenen, med tente lys og hutrer og fryser. Det har vært så utrolig deilig med en uke med varme morgener og varme kvelder. Det er det jeg har savnet mest her hjemme denne sommeren.
I dag tenkte jeg at jeg skulle presentere dere for et nytt bekjentskap vi gjorde på Rhodos. Jeg er jo sånn at jeg liker å ære de som æres bør her på bloggen min, og ikke minst dele gode opplevelser. Mange nordmenn reiser til Rhodos og jeg vil gjerne dele mine reisetips etter denne turen.

Noen reiser på ferie for å nyte sol og strand og bading. Det gjør jeg også, men bare til en viss grad. Derfor bestilte jeg hotell i Gamlebyen på Rhodos denne gangen, med nærhet til det meste. Jeg saumfarte nettet etter gode hoteller innenfor murene og registrerte at det var ett sted som fikk veldig gode tilbakemeldinger fra tidligere gjester, nemlig Domus studio. Jeg valgte det ut fra disse tilbakemeldingene og det var et meget lurt valg.


Dette er et lite hotell med noen få studioer. Verten heter Stergos og viste seg å være vennligheten selv.  Han ventet på oss da vi kom sent på kvelden, mye senere enn jeg hadde sagt at vi skulle komme. Etterpå så jeg at han hadde prøvd å ringe meg mens telefonen stod i flymodus, -han lurte vel på hvor i all verden gjestene hans ble av.

Vi fikk et koselig rom i to etasjer. Seng og bad nede, og en ekstra seng og kjøkkenkrok oppe. Jeg visste at det ene rommet hadde balkong og ønsket meg veldig akkurat det rommet, men det var opptatt. Likevel spurte jeg ham dagen etter om det rommet kom til å bli ledig i løpet av uka, og om det da i tilfelle var mulig å bytte. Han skulle se på saken.


Etter noen dager kom han og sa at han hadde nyheter til oss. Han hadde nemlig et hotell lenger inn i samme gate, og der var det ledig en leilighet med balkong. Han tok meg med og viste meg stedet og jeg bare falt pladask. En helt nydelig leilighet i en stil som jeg er overbegeistret for. 
Min bedre halvdel var ute i et ærend akkurat da, så jeg tok en sjefsavgjørelse på egenhånd og bestemte meg for å flytte. Jeg pakket i rekordfart og Stergos kjørte kofferter og bar opp trappene for meg, mens jeg jublet over den herlige oppgraderingen. Verten vår hadde fanget opp at jeg ble litt lei meg for at vi ikke hadde balkong, så nå skulle vi få bo der resten av uka uten å måtte betale ekstra for det. Enda det var en mye større og garantert dyrere leilighet. 

Hans-Erik og Stergos
  
Det nye stedet heter St. Georges Studios. Det ligger helt inntil muren og man føler at man virkelig er på historisk grunn når man sitter og nyter ettermiddagskaffen ute på den lille balkongen.


Vi har vært en del turer til Hellas og bodd på forskjellige steder, men dette overgikk alt. Ikke bare fordi det var så koselig og delikat innredning, men også fordi det var så RENT. Selv ikke i Norge har jeg opplevd så rent hotellrom. Ei nydelig dame stod for renholdet, og jeg ble helt flau den ene dagen da vi kom tilbake og oppdaget at hun til og med hadde tatt oppvaska som jeg hadde prøvd å "gjemme unna" på morgenen før vi gikk ut.

Ei nydelig seng å ligge i.





Jeg anbefaler så til de grader dette stedet. Kanskje ikke først og fremst hvis du er på badeferie, for det er et stykke å gå til stranda. Men hvis du vil se deg om i Gamlebyen, utforske kriker og kroker og virkelig kjenne på den spesielle atmosfæren som er nettopp i denne delen av Rhodos, -ja, da er dette stedet å bo. Det blir mye mer personlig enn på et stort hotell. Her opplevde vi en vert som lurte på om vi skulle ha noe i butikken, for da kunne han ordne det for oss. Opptil flere ganger spurte han om det. Vi måtte gjerne stikke innom kontoret hans for en kopp kaffe og en prat. Da vi trengte lege den ene dagen pga matforgiftning ordnet han det straks. Legen kom på døra innen en time. Han bestilte taxi til oss, og selv om det ikke er lov å kjøre bil i Gamlebyen, kom taxien helt til døra for å hente oss. Og da vi stod i kø for å sjekke inn på flyplassen for hjemreise, oppdaget jeg at mobilen min var borte. Hvem kontaktet jeg da? Selvfølgelig Stergos. Han ringte taxien. Det viste seg at telefonen lå der, og jeg fikk den tilbake før vi hadde nådd fram til innsjekkinga.

JEG ER IMPONERT!

Og som en avslutning kan jeg også ta med at taxisjåføren fortalte at han bare hadde hørt gode ord om Stergos og hans hoteller. Folk som hadde sjekket inn på lignende steder i Gamlebyen var slett ikke fornøyd, men de som hadde bodd hos Stergos var alltid strålende fornøyd.

Bibbiklem

Det kommer nok et par innlegg til fra Rhodos. Jeg storkoste meg mens jeg ruslet rundt i trange gater og besøkte flotte tårn og palasser, og snuste inn den historiske stemningen. Masse bilder har jeg tatt, og i morgen skal dere få være med meg på en flott opplevelse jeg hadde mens resten av byen var i hvilemodus.






1 kommentar: