onsdag 18. mai 2016

Julies reise tilbake til livet uten MS

På et sykehus i Moskva sitter akkurat nå ei ung dame på 30 år fra Bodø som heter Julie. Julie har MS og er i Moskva for å få stamcelletransplantasjon, - en behandling som har bevist at den i de fleste tilfellene kan stanse MS, og i over halvparten av tilfellene gi forbedring i tilstanden. Jeg jobber ikke i helsevesenet og har overhodet ikke greie på sånt, men dette er hva Julie selv skriver i en gruppe på facebook som en venninne har opprettet for henne.

Jeg kjenner familien til Julie. De kommer fra samme sted som meg. Mine egne barn er på hennes alder og det hendte de lekte sammen når de var små og vi var i Nord-Norge på ferie. Mulig det er derfor akkurat dette har grepet meg så sterk, på en slik måte at jeg stadig tar meg i å tenke på henne, på prosessen hun er igjennom akkurat nå. Alene i Moskva, med kjæreste og en datter på 8 år hjemme i Bodø. Hun skal gjennomføre en behandling som krever mye av henne, i et land hvor hun ikke forstår språket og hvor helsepersonellet knapt kan et ord engelsk. Men hun er tøff og har hoppet ut i det.
Bildet er lånt fra "Tilbake til livet uten MS". 
Når jeg først har denne bloggen tenkte jeg at jeg kunne legge ut en link til facebooksiden jeg refererte til. Behandlingen i Moskva er kostbar og venninnen startet en kronerulling for å hjelpe henne. Det har kommet inn en del, men det hadde vært så utrolig fint om hun, som alenemor, kunne slippe å bli sittende igjen med lån etter at behandlingen er over. Hvis du vil følge Julie i prosessen kan du gå inn og like siden hennes. Der finner du mer informasjon om henne, bilder fra dagene i Moskva, informasjon om behandlingen, hennes egne små hjertesukk som hun deler med følgerne og et kontonummer man kan sende penger til, hvis man ønsker å være med og hjelpe.

Facebookgruppen finner du HER og ønsker du å dele dette innlegget med andre er det bare å kjøre på. Trenger ikke spørre om det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar