onsdag 10. april 2013

Ladyen har skrevet om snørr....

Jeg lovte dere et slimete innlegg i dag. Huff, jeg angrer....

Bakgrunnen for at jeg ville skrive dette er at jeg brukte en halv dopapirrull på jobben her en dag bare for å snyte meg, uten at jeg var forkjølet. Begynte jo å lure på hvor i alle dager disse greiene kom ifra, så jeg googlet det delikate ordet "snørr" og oppdaget en del ting jeg slett ikke visste....

Er du klar for litt ny kunnskap, du også, om et lite omtalt tema? (Opplysningene er hentet fra wikipedia og forskning.no, og  er omskrevet av bloggeren)

Snørr inneholder vann, proteiner og bakteriedrepende stoffer. Det er en del av immunforsvaret og fanger opp støv, bakterier, pollen, virus og slike ulumskheter, så de ikke skal havne nedi lungene våre når vi puster inn luft.

Du produserer ca en liter snørr pr døgn (!)

Alt dette kommer slett ikke ut av nesa, som du sikkert har skjønt, men forsvinner nedi magesekken sammen med ulumskhetene det samler opp, og uskadeliggjøres av fordøyelsessystemet.

Når du griner kommer det masse snørr. Det er fordi tårevæske blander seg med snørret, mengden blir så stor at kroppen ikke klarer å ta det unna og dermed presses det ut gjennom nesa. Logisk :)

Snørr som er litt mindre flytende blir kalt "busemann". (Hahaha, morsomt tema å komme med faktaopplysninger om) Det er sånt som unger i full offentlighet plukker ut av nesa, ruller mellom fingrene og putter tilbake i munnen.
Og som voksne som regel gjør i skjul :)

Vi synes jo det er litt ekkelt det der at ungene slikker i seg snørret under nesa eller spiser busemenn, men tro det eller ei: det er faktisk litt sunt. Når vi spiser snørr får vi i oss bakterier som senere kan beskytte kroppen mot bakterieangrep. Da er det kanskje like greit å bare la poden kose seg.....

Så var det fargen da. Den kan variere noe, som vi vet.
Blankt og fargeløst snørr er ok.
Gult og grønt snørr tyder på virus- eller bakterieinfeksjon.

Alt dette fikk jeg vite. Men hvorfor nesen min rant i to timer uten stopp uten at jeg var forkjølet, DET fikk jeg ikke svar på!

Klem uten snufs fra Bibbi

Puh, tro det eller ei, dette var et krevende innlegg å skrive.....


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar