torsdag 31. mai 2012

Liker ikke regler

Da jeg var ute og gikk tur i skogen i dag, kom jeg til å tenke på at jeg på førsten av 80-tallet hadde et ønske om å utdanne meg til journalist. Det ble aldri noe av, for det var jo mange andre ting jeg også hadde lyst til. Gifte meg og få barn, f.eks :)

Jeg husker at jeg tok et skrivekurs og at jeg i løpet av det kurset fant ut at jeg kunne aldri passe til noe som helst som hadde med forfatterskap å gjøre. For plutselig var alle reglene der. Sånn og sånn skulle det gjøres. Disposisjoner, innledning, utledning, oppbygging osv osv.... Alt som fantes av kreativitet i meg forsvant da reglene dukket opp.

Hadde også kurs i prekenlære. Det samme skjedde der. En preken skulle bygges opp på den og den måten, og det var masse regler og kriterier for hvordan en god preken skulle være. Jeg fikk prekenskrekk. Aldri i verden om jeg skulle forkynne. Følte meg analysert bare jeg skulle komme med opplysninger på et møte..... (LITT overdrevent, kanskje.....hehe..)

I lyrikkens verden fungerte det bedre. Der var ikke reglene så påtvunget. Det var rett og slett et større spillerom. Husker jeg fikk publisert et dikt i "Hjemmet". Fikk 50 kroner for det og var kjempestolt!

Da jeg begynte å skrive tekster til Hans-Eriks melodier, dukket imidlertid spøkelset opp igjen. Siden Jan, min svoger, er en av de beste tekstforfatterne jeg vet om, ba jeg om hjelp noen ganger når det stoppet opp for meg. I begynnelsen ble hans konstruktive tilbakemeldinger en ny "regel". Jeg mistet motet, og mer enn en gang la jeg sangene tilside og gav opp.

Etter hvert har det gått opp for meg at jeg slett ikke trenger å følge alle reglene. De er der for å være til hjelp, men hvis de blir i veien for meg kan jeg bare overse dem og gjøre ting på min egen måte.

For en befrielse! Bare veldig dumt at det nesten måtte gå et halvt århundre før jeg kom dit!
Har mye å ta igjen, så det neste halve århundret kommer til å bli veldig produktivt :)

Hvis noen skulle lure så er jeg ikke så opptatt av kreativitet i trafikken, så jeg følger for det meste trafikkreglene....... Bortsett fra...nei....det kan vi ta en annen gang :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar