torsdag 8. desember 2011

Dømmer du?

Vi mennesker har fryktelig lett for å dømme hverandre. Vi mener ditt og vi mener datt om enhver som ikke passer inn i vår ramme og vårt mønster. Spesielt i religiøse sammenhenger er det lett å bli dømmende. Det er vi som er INNENFOR og de som er UTENFOR. Og bryter man med mønsteret er man garantert utenfor.

Egentlig tror jeg mange dømmer andre pga uvitenhet. Kristne kan ha en dømmende holdning overfor homofile fordi de tror at hvis de IKKE dømmer dem så aksepterer de livsstilen deres. Man kan innta en dømmende holdning overfor noen som bryter ut av ekteskapet fordi bibelen sier at man skal ikke bryte ekteskapet, og da kan man ikke ha noe å gjøre med de som gjør det.

Jeg skal gi deg en veldig befriende tanke i dag: Det er ikke du som er dommer! Og Han som en dag skal dømme, Han kommer til å være rettferdig i sin dom, i motsetning til oss mennesker.

Du og jeg har ingen ting med hvordan andre mennesker velger å leve sine liv. Vi kan ha omsorg for dem, ja, men alle har fått et fritt valg i forhold til livet sitt. Det vi derimot har fått beskjed om av Mesteren er at vi skal elske alle mennesker. Det er vanskelig å elske hvis vi samtidig skal kontrollere. Selv Han, som ofret sitt eget liv for oss, har gitt oss muligheten til å velge. Enda Han har ofret så mye for oss, tvinger Han ingen.

Er du glad for friheten din? Det er jeg også. Liker du at andre dømmer deg? Nei, ikke jeg heller. Jeg trives best når jeg merker at andre setter pris på meg. Da er jeg t.o.m villig til å endre meg på områder det måtte være nødvendig.

Og hvis du trenger en bibelhenvisning for å bli overbevist, kan du tenke på kvinnen som ble grepet i ekteskapsbrudd. Alle ville dømme henne, men Jesus dømte henne ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar