torsdag 19. mars 2015

Ta toget, ta toget, ta toget

Jeg sitter på toget og det er egentlig helt greit. Er litt stiv og støl etter å ha forsøkt å sove i et togsete i natt, men det har jeg masse erfaring med fra tidligere så det er intet nytt under solen.


Først forhørte jeg meg om at ingen skulle ha setet ved siden av meg. Konduktøren forsikret meg om at jeg kunne ha begge setene til disposisjon hele natten og jeg pustet selvfølgelig lettet ut. Ingen ting er verre enn en sovende medreisende som ramler over deg, sikler på skuldra di, puster soveånde på deg eller promper i søvne. Grøss og gru!
Så da var det bare å rigge seg til, da. Siden ingen skulle sitte ved siden av meg følte jeg meg rik med to pledd, fire øreplugger og to sånne greier som man har foran øynene. Men gleden varte ikke så lenge. Er DU klar over hvor håpløst det er å sove i et togsete, selv om du har TO togseter? Etter denne natta har jeg en lang liste å levere til NSB med forbedringspotensiale. Det må da kunne la seg gjøre å ha en slags skumgummigreie å dytte nedi sprekken som er mellom setene? Og hva med en "vegg" å sette på det ytterste setet, slik at bena ikke sklir ut hele tiden? Og en sklisikker matte å legge i setet så man holdes på plass der man skal være? Og en pute med sugekopper som man kan feste på vinduet. Det hadde også vært en stor fordel å slippe iskald luft i nakken hele natten... HVORFOR I ALL VERDEN SKAL MAN HA ISKALD LUFT I NAKKEN HELE NATTEN? Jeg som så for meg en natt i hvilende stilling med to seter og to pledd og fire ørepropper, endte opp med å sovne sittende i det ene setet jeg har betalt for og overhodet ikke ha nytte av det andre setet jeg fikk gratis.... Kjente at jeg dypt og inderlig lengtet tilbake til den tiden da jeg til konduktørers og medreisendes store irritasjon bredte soveposen ut i midtgangen og sov som en stein. Eller inntok bagasjehylla med min grønne sovepose og hadde en super natt. Jeg har nemlig masse erfaring med å sove på tog, og på togstasjoner for den slags skyld. Men det var før, det. Var greit å gjøre sånt som tenåring. Hadde ikke tatt seg helt ut som 50+ åring.

Jeg kom helskinnet gjennom natta uansett og den søvnen jeg ikke fikk skal jeg alltids ta igjen.  Akkurat nå lar jeg meg underholde av en medreisende som jeg ikke kan unngå å bli fasinert av. Jeg registrerte ham i natt da jeg skulle på do. En svær kar, masse tatoveringer, hadde slengt rundt seg med klær og ting og tang i setene og på gulvet. Satt i svart singlet i den kalde natta. Sikkert for å vise fram tatoveringene sine. Men rett før Trondheim kom han spankulerende i stilig dress. Han virket slett ikke så skremmende lenger. Jeg lagde meg en egen historie om at han sikkert var en slags kampsportfyr som skulle i et viktig forretningsmøte i Trondheim for å signere en ny avtale. Eller noe sånt. Men så dukket han jammen opp på toget fra Trondheim også. Og da hadde han ikke dress lenger, men derimot en rød singlet.... Hva? Skiftet han til dress bare for at han skulle bytte tog i Trondheim...???? Jeg blir så fryktelig nysgjerrig på sånt...

Men nå skal jeg ikke kjede deg mer med togpratet mitt. Skal finne fram leksa mi fra bibelskolen og gjøre litt nytte for meg mens jeg sitter her, men jeg kommer nok til å holde et lite øye med han tatoverte typen. Et halvt øye, i alle fall :-)

Vi prates, kjære deg. Er egentlig litt overrasket over at du har lest helt hit......hehehe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar