lørdag 8. mars 2014

Familiefeide eller fred

Noen ganger blir jeg virkelig sjokkert over hvor slemme og "uviselige" mennesker kan være mot hverandre. En ting er hva som foregår på den politiske arena, -det er for stort for mitt hode. Men når krigen foregår innad i familien blir det ganske uforståelig for meg. Voksne søsken krangler som småunger og nekter å snakke til hverandre på ukesvis og månedsvis. Barn krangler med gamle foreldre og overkjører dem, man fryser ut deler av familien eller bedriver psykisk terror for å gjøre livet uutholdelig for mennesker man deler gener og opphav med.
Det finnes bare ett ord for sånt: Egoisme! Du bør overhodet ikke prøve å diskutere det med meg en gang. Det er ren og skjær egoisme. Man tenker kun på seg selv og bryr seg overhodet ikke om at andre blir såret. Jeg synes det er helt tragisk. Du verden så godt man må tro om seg selv. Og du verden så upålitelig den menneskelige "kjærligheten" er. I den menneskelige kjærligheten ligger det alltid et : "Hva kan jeg få ut av det?"

Det finnes en annen type kjærlighet som overhodet ikke er i denne kategorien. Det er en kjærlighet som setter andre foran seg selv, som bøyer seg ned for å løfte andre opp og som er villig til å lide urett i stedet for å legge byrder på andre. Det er den kjærligheten som kommer fra Guds hjerte og som er kjennetegnet på Hans vesen.

Jeg er så glad for at jeg har fått møte den kjærligheten, og at jeg også er gift med en som har møtt den. Når vi begge velger å la Guds kjærlighet få plass i ekteskapet og i hjemmet vårt, slipper vi å bo i en krigssone. Det kreves vilje, arbeid og overgivelse til hverandre. At man er villig og snar til både å tilgi og be om tilgivelse. Det er ikke så farlig om man trår feil, men det er veldig farlig hvis man ikke vil gå tilbake og gjøre opp og innrømme at man dummet seg ut.

Sitter du midt i en familiefeide i dag, så bestem deg for å gjøre noe med det. Bestem deg for å rydde opp og få orden. Slutt og snakk negativt og kritisk om ektefellen din eller andre i familien/slekta. Hvis motparten ikke er villig til det samme, så får i alle fall du det mye bedre på innsiden. Og dessuten er det noe rart med den kjærligheten som har Guds vesen i seg: Den er veldig vanskelig å motstå. Når man øser ut av den vil den begynne å leve sitt eget liv. Den leger vonde sår og gjør harde hjerter myke, og selv den mest nedbrutte vil få nytt håp.

Ha en nydelig helg!



Her hos meg skinner sola i dag. Det er så jeg nesten ikke kan tro det. Småfuglene storkoser jeg i tretoppene og selv synes jeg at morgenkaffe og solskinn er akkurat det som skal til for å lage litt himmel på jord i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar