torsdag 10. oktober 2013

Jeg hører ikke hva du tenker

Har du også oppdaget at kommunikasjon noen ganger kan være en vanskelig greie. Spesielt hvis den man forsøker å kommunisere med legger andre betydninger i de ordene og uttrykkene du bruker enn du gjør selv.  Eller hvis vedkommende bare rett og slett ikke er interessert i å bruke ord i det hele tatt. Han/hun vil gjerne bli forstått, men vil helst at det skal skje uten at så mange ord må brukes.....
Foto:Microsoft

Jeg var i den kategorien selv før. Ville gjerne bli forstått, men hadde vanskelig for å kommunisere hva jeg mente og hva jeg ville. Jeg har vært nødt til å jobbe aktivt med den saken og derfor har jeg også en viss forståelse for dem som har vanskelig med ord. Men ett eller annet sted underveis oppdaget jeg hvilket fantastisk hjelpemiddel ordene er.... Ja, jeg tuller ikke. Det måtte faktisk gå et lys opp for meg. En sånn soleklar ting var ikke helt soleklar for meg i mange år.

Nå har ordene blitt et fantastisk verktøy. De gir legedom, trøst og oppmuntring, bygger broer, oppklarer misforståelser, bringer tilgivelse. De gir meg også mulighet til å sette ting på plass. Det å kunne sette ord på reaksjoner man får, også sinne, er en fantastisk greie. Da får man det ut med en gang og folk trenger ikke lure på hvor man står.

Jeg har også opplevd å bruke ord som har såret andre. Det synes jeg er helt forferdelig. Ingen ting kan plage meg mer enn det. Men når sånt skjer kan man faktisk be om tilgivelse og da blir ordene på nytt igjen et redskap for fred.

Jeg tror vi lærer nye ting på dette området hele livet, og utlært blir vi aldri. Men hvis vi vil at folk skal forstå oss er vi faktisk nødt til å bruke ord, samme hvor slitsomt det er. Som gemalen sa til meg en gang: "Jeg hører ikke hva du tenker!" Den forstod jeg!

2 kommentarer:

  1. Godt å lese och väldigt bra sagt! / Bodil

    SvarSlett
  2. Så sant , så sant...
    Jeg tenker også ofte på at det mottageren hører, er det jeg sier...., uansett hvor klart jeg synes jeg formulerer meg...
    Ha en fin helg med mange gode samtaler :))

    SvarSlett