fredag 31. mai 2013

Ro til å leve


Er det noe jeg verdsetter mer enn noe annet for tiden så er det ro. Ro til å leve her og nå. Til å ta en oppgave av gangen, uten å tenke på alt annet som burde vært gjort.
Jeg har blitt mye flinkere til å unne meg den luksusen det er å gjøre ting som ikke nødvendigvis er så nyttig. Hvorfor skal alt være så nyttig? Hvorfor kan det ikke bare være hyggelig for hyggens skyld?


Han leder oss til hvilens vann
(Bilde: Office)
Vi veier og måler ofte oss selv ut fra hvor mye vi får gjort. Når vi har gjort rent huset, klippet plenen og malt garasjen, ja, da er vi fornøyd. Og selvfølgelig ligger det en tilfredsstillelse i å arbeide og få gjort ting. Men har du tenkt på at det ofte er døde ting vi gir all denne oppmerksomheten til? Vi bruker masse tid på å stelle huset vårt, båten vår, hytta vår, men du verden så vanskelig det kan være å få tid til en kveld med venner. For vennene våre har jo også alle disse tingene de skal stelle med og vedlikeholde.


Å ha et utstillingshjem og en utstillingshage har dessverre blitt en stor trend i Norge, og den går på bekostning av det som virkelig er verdt noe. I min bransje ser jeg hva dette gjør med enkelte mennesker, og jeg har merket en tydelig endring de siste to, tre årene. Det har blitt ekstremt viktig å skaffe seg det nyeste og hotteste, for da er man sikker på å ikke falle utenfor. Noen ganger har jeg sett meg nødt til å jekke ned kunder og få dem til å bruke hodet. Jeg kunne ha manipulert dem til å bruke masse penger bare fordi de er så usikre på hva som er "fint nok". I stedet bruker jeg min sjelesørgererfaring og veileder dem heller til å finne ting de virkelig liker.

Jeg gidder ikke dette jaget! Vil heller ha ro til å leve godt på innsiden, og tid til mennesker som er viktige for meg.

En jeg kjenner veldig godt sa engang: "Kom til meg alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile". Vi lager oss ofte masse byrder selv med jaget vårt, men det finnes et sted og en mulighet til å finne hvile. Alltid.

Klem fra Bibbi

 

4 kommentarer:

  1. Ro er viktig! Og man trenger tid for å finne ro...skal man være med på alt, kan man ikke forvente allverden av ro inni seg.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tid er nøkkelen, den disponerer vi selv. Man kan ikke fylle mer vann i et glass enn glasset rommer. Heller ikke kan man fylle mer inn i døgnet enn det er plass til. God helg til deg også.

      Slett
  2. Fint skrevet Birgit. Jeg er helt enig med deg. Jeg skal si deg at jeg hoppet litt av denne bloggkarusellen her nå for en stund siden. Jeg leste litt for mye rosa dameblogger og jeg fikk lykken, interiør og mote helt opp i vrangstrupa. For å si det som det er ...
    Jeg følte at å besøke disse her damene ble kreativitetsdrepende for meg, jeg ble faktisk mer fokusert på å shoppe inn de nyeste trendene både til hus og hjem og meg selv, enn faktisk å kose meg med det jeg har og ikke minst - ta bilder som jeg ønsker og ikke drive med produktreklamering på bloggen min. Jeg syns det er så trist at det er blitt en stor del av bloggingen faktisk. Men ikke mer hos meg!!!

    Det var kanskje en liten sidegren av det du skriver om, men jeg følte at dette påvirket meg veldig. Jeg leser en blogg som heter Hjartesmil og hun skriver også om dette her i et av sine eldre innlegg. Hvordan hun som ungjente surfet inn på de store toppbloggene i Norge, leste jenteblader/damemagasiner og følte seg bare dårlig etterpå. Kutta det ut og ble litt mer selektiv i sitt utvalg og fikk det mye bedre.


    God lørdag fra meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint du skrev denne kommentaren, for her tar du opp noe som jeg ikke fikk inn i innlegget mitt.
      Bloggene har en vanvittig påvirkningskraft, og hvis vi glemmer at det meste bare er glansbilder kan vi fort føle oss dårlige selv. Jeg kjenner så godt igjen det du skriver, og velger med omhu hvilke blogger jeg leser. Interiør og rosablogger styrer jeg unna, men så har jeg oppdaget alle disse kreative kunst- og fotobloggene. Herlighet så mye bra. Det gir inspirasjon.Derfor besøker jeg deg titt og ofte :)
      Klem til deg.

      Slett