tirsdag 25. september 2012

Mitt år som nei-menneske

Det ebber ut, dette sabbatsåret mitt nå. Jeg har aldri sagt så mye "nei", verken til meg selv eller andre, som dette siste året. Men det at jeg har sagt nei til mye har også gjort at jeg har sagt ja til andre ting.

Hva har jeg sagt nei til da?
Jo, krav, dårlig samvittighet, oppdrag jeg ikke har hatt lyst til, forventningspress og alt som tapper krefter på forskjellig vis. Jeg har latt hjertet styre i stedet for fornuften, og trosset uskrevne lover. Har også betraktet livet og div situasjoner på en annen måte og funnet ut at jeg trenger slett ikke å være involvert i alle diskusjoner og meningsutvekslinger, -og til og med ansvarsfølelsen min har jeg sagt nei til noen ganger, når den har gjort seg gjeldende i unødvendige situasjoner.

Gjennom å si nei til disse tingene har jeg automatisk sagt ja til et adskillig bedre liv. Jeg har sagt ja til mer tid, en god samvittighet, ro på innsiden, gaver, talenter og interesser som har ligget nedgravd i mange år, god nattesøvn, frisk luft og morsjon, overskudd osv.

Det har vært et år der jeg har gjort mange store og små veldig bevisste valg. Noen har vært enkle, andre litt mer tøffe. Følelsene har vært den verste fienden min dette året, for følelser har en tendens til å lure en. Det er stor forskjell på å følge følelsene og å følge hjertet, man må bare lære seg forskjellen for å skjønne det...

Bilder fra et sabbatsår :)

Har jeg vært egoistisk i mine valg dette året? Nei, jeg tror ikke det. Jeg er slett ikke av den oppfatning at man BARE skal gjøre ting man har lyst til, og det har jeg heller ikke gjort. Dette med å strekke seg langt for andre er en viktig del av livet, men det igjen er noe helt annet enn å la seg styre av andres krav og forventning.

Kunne sagt mye mer, men det blir kjedelig lesning. Og her og nå erklærer jeg sabbatsåret som fullført og bestått. Nå legger jeg det bak meg og går inn i et SABBATSLIV i stedet :))

For dette er måten jeg vil leve på resten av livet. Jeg har mange drømmer for årene som ligger foran, og selv om det tidvis kan være mye å gjøre, har jeg nå lært at det er mulig å bevare sabbatshvilen på innsiden likevel. Du verden så mange smeller jeg har vært nødt til å gå på før jeg skjønte det....

Kjære deg, husk å velge riktig når du skal velge hva som er viktig i livet. La ikke tåpelige ting stjele kreftene dine, så du ikke har overskudd til det som gir mening for deg og dine. De nære ting er det aller viktigste. Gode relasjoner med dine nærmeste. En tilgivende og inkluderende holdning.

Størst av ALT er kjærligheten.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar