tirsdag 10. april 2012

Grilldilla

Hei på dere. Har dere hatt en fin påske? Det har jeg. Og jeg har fått tilbake grillgløden. Av en eller annen grunn var den laber en periode, men nå er jeg på høyden igjen.

Jeg unner alle å ha en skikkelig gassgrill, med sidebluss, stekeplate og steinplate til å steke brød og sånt på. Da kan man bruke grillen til alt.

I påsken har jeg bl.a brukt den til å steke egg og bacon. Man slipper stekosen og lukta inne, og av en eller annen grunn smaker det bedre. Jeg har også stekt ribbe ved å bruke indirekte varme. I går hadde vi pølser og toast. Da kan man smøre loffeskiver med hvitløksmør eller meierismør og legge dem på stekeplata med smørsiden ned. Crispy og godt.

Som ekstrautstyr har vi også anskaffet oss et par stativer til å steke kylling på. Man setter hel kylling på høykant, fyller på med smakfulle oljer og krydder, legger poteter og grønnsaker i formen under. En time på indirekte varme, og du har et kyllingmåltid bedre enn du noen gang kunne drømme om. Favoritten her i huset!

Pizza stekt på steinplate i grillen er også kjempegodt. Man må bare bruke litt mindre fyll, og er man glad i tjukk bunn, må man begrense tjukkelsen litt for å få den riktig stekt.

Det er moro å prøve seg litt fram, og litt svinn må man regne med når man skal lære å gjøre ting på en ny måte.

Ikke sant dere fikk lyst til å hive dere i grillinga nå? Gå i gang da vel, og send meg gjerne noen gode grilltips. Jeg synes det er kjempemoro å prøve noe nytt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar